Performance Marketing

Performance Marketing | AddMark

Bij performance marketing zet je duidelijke marketing doelen en ligt de focus op het behalen van deze doelen. Om de prestaties en vorderingen van de marketingactiviteiten door te meten maak je gebruik van key performance indicators (KPI’s). Met marketing KPI’s kun je de prestaties van je bedrijf analyseren. Aan de hand van data en inzichten kunnen de marketingactiviteiten geoptimaliseerd worden om zo betere resultaten te behalen.

addmark-performance-marketing

Wat is performance marketing?

De inzet van activiteiten die direct leiden tot meetbare resultaten noemen we performance marketing. Hierbij is het dus essentieel om helder te krijgen wat de verschillende doelen van de marketingactiviteiten zijn. Vaak worden de marketingactiviteiten hier specifiek op afgerekend. Denk bijvoorbeeld aan betalen per klik zoals cost per click (CPC), cost per lead (CPL) of cost per sale (CPS).

De resultaten kunnen er dan als volgt uitzien:

  • hoeveelheid websiteverkeer
  • aantal klikken
  • aantal lead formulieren dat is ingevuld
  • toevoegingen aan een winkelmandje
  • totaal aantal verkopen van een product of dienst

Voordelen van performance marketing

Performance marketing is gericht op resultaat en zorgt dus voor minder risico’s, omdat er direct ingegrepen kan worden. Dankzij de doormeet mogelijkheden en real time inzicht in resultaat bestaan er nog meer voordelen.

ROI
Doordat er wordt afgerekend op specifieke conversies gericht op resultaat ligt de focus op return-on-investment.

Effectief budget management
Dankzij de inzichten die je hebt in de campagnekosten tegenover de resultaten die eruit worden gehaald, kan marketingbudget beter verdeeld worden.

Campagne optimalisatie
Met het doormeten van de resultaten zie je precies wat en vooral ook niet werkt. Zo kun je structureel campagnes optimaliseren op basis van data.

Starten met performance marketing

Stap 1. Doelen

Het bepalen van doelen is het startpunt van performance marketing. Voordat de eerste campagne wordt gebouwd is het noodzakelijk om de doelen helder te hebben. Dit is voor zowel de analyse als het advertentieplatform dat wordt gebruikt belangrijk om duidelijk te hebben.

Stap 2. Data

Zorg ervoor dat alle data juist wordt verzameld en opgeslagen. Idealiter is er één overzicht waarin de resultaten van performance marketing terug te vinden zijn.

Stap 3. Customer journey

Met het in kaart brengen van de customer journey weet je precies welke touchpoints er worden geraakt in de klantreis. Zo weet je precies op welke kanalen en op welke moment je bij een specifieke doelgroep voorbij moet komen.

Stap 4. Marketingkanalen

Aan de hand van de touchpoints die in kaart zijn gebracht heb je inzicht in de kanalen die ingezet dienen te worden tijdens de klantreis.

Stap 5. Testen

Met het testen van de kanalen die worden ingezet en de specifieke campagnes kan het budget juist worden verdeeld. Zo werk je effectief naar de hoogste conversieratio.

sander-call-to-action

Benieuwd naar performance marketing?

AddMark helpt je graag met  performance marketing voor jouw bedrijf.

Plan vrijblijvend een afspraak in met Sander

Afspraak maken →