De ideale klantreis (customer journey)

Een klantreis ofwel customer journey bestaat uit verschillende stappen die je als (potentiele) klant doorloopt. Het begint allemaal bij de oriëntatie en eindigt bij een aankoop. Een optimale klantreis richt je op een degelijke manier in dat je van begin tot eind de ultieme beleving biedt aan je toekomstige klant. Dit kan je enkel doen, wanneer je helder hebt wat de te nemen stappen zijn van de klantreis. Op deze manier kan je jouw klant steeds beter begrijpen en kun je hem of haar beter van dienst zijn. Dit kun je onder andere binnen je Online Marketing strategie toepassen, maar is dit binnen Inbound Marketing van essentieel belang.

Meer weten over de Inbound methode? Download de whitepaper en kom alles te weten over Inbound.

Customer Journey

Je online conversie ratio kan met 8% stijgen als je een gepersonaliseerde klant ervaring inzet.

Verschillende fasen

Zoals gezegd is de customer journey is het proces dat je potentiële klanten doorlopen. Het bestaat uit drie verschillende fasen, namelijk:

  • Awareness
  • Consideration
  • Decision

In de awareness fase realiseert de klant dat hij een probleem heeft. Dit probleem dient opgelost te worden.

In de consideration fase gaat de klant het probleem definiëren en gaat hij daadwerkelijk op zoek naar mogelijke oplossingen.

In de decision fase kiest de klant zijn uiteindelijke oplossing voor het probleem.

Het is dus van belang om je boodschap af te stemmen op de fase waarin de potentiële klant zich bevindt. Zo kun je met een gerichte en concrete boodschap zo goed mogelijk voorzien in de behoefte van de klant per fase.

Customer Journey
carel schrier

Carel Schrier – Eigenaar

Creëer de juiste content voor de online klantreis

Download onze Content Mapping Template voor een compleet doordacht contentplan voor iedere fase van de klantreis van jouw klanten.