Customer journey

Customer journey

Een klantreis ofwel customer journey bestaat uit verschillende stappen die je als (potentiële) klant doorloopt. Het begint allemaal bij de oriëntatie en eindigt bij een aankoop. Een optimale klantreis richt je op een degelijke manier in dat je van begin tot eind de ultieme beleving biedt aan je toekomstige klant. Dit kan je enkel doen op het moment dat je de volledige klantreis in kaart hebt. Dan kun je op het juiste moment jouw klant van dienst zijn en waarde toevoegen aan de klantreis.

addmark-strategie-customerjourney

Wat is een customer journey?

Tegenwoordig zijn kopers beter geïnformeerd omdat er meer informatie beschikbaar is. Opdringerige salestechnieken zijn hierdoor veel minder effectief geworden. Het is nu dus belangrijker dan ooit om de customer journey in kaart te brengen en op het juiste moment op een goede manier op in te spelen.

De customer journey is het aankoopproces van een klant. Voordat er een aankoop plaatsvindt zijn er verschillende cruciale momenten die impact maken op de keuze van de klant. Een aankoopproces is ook weer per persona en product of dienst verschillend.

Het aankoopproces van een product of dienst bestaat uit het bewust worden van, overwegen en evalueren, en het besluit nemen om tot aankoop over te gaan.

Customer journey fasen

De 3 fasen van de customer journey

De customer journey is opgebouwd uit drie fasen. Deze fasen laten zien hoe het proces doorlopen wordt. Van de awareness fase naar de consideration fase en uiteindelijk in de decision fase.

1. Awareness stage: in deze fase wordt de koper bewust van zijn of haar probleem.

2. Consideration stage: het probleem wordt gedefinieerd en er worden verschillende oplossingen overwogen.

3. Decision stage: de oplossingen worden met elkaar vergeleken en een beslissing wordt genomen.

addmark-customer-journey-proces

Een succesvol verkoopproces

Het verkoopproces afstemmen op de customer journey is essentieel voor succes. Met behulp van een customer journey map breng je in kaart wat een klant nodig heeft om op een juiste manier geholpen te worden.

De marketing activiteiten worden afgestemd op de behoeften en met het creëren van de juiste touchpoints ben je op belangrijke momenten binnen de customer journey zichtbaar bij de doelgroep. Een customer journey maakt het ook meteen duidelijk binnen welke fase het belangrijk is om net wat extra of juist minder budget uit te geven. Het geeft richting om vanuit daar aan de hand van data verder te optimaliseren.

Reviews van onze klanten

dolf-ebskamp
Dolf DNA United Forwarders

Motto van ons bedrijf: "Whatever it takes, we take it there!!". Heel fijn dat de werkwijze van onze partner Addmark in Goes (HubSpot CRM Marketing & Sales & Service) hier volledig op aansluit. Eerste fase (na een supervoorbereiding) in 2 weken voor mekaar, naadloos overgestapt met onze Salesafdeling op HubSpot.

logo-tiny-rebel
Team Tinyrebel Tinyrebel

Het werken met Addmark hebben wij als erg prettig ervaren. Vooral de Hands on mentaliteit werkt erg plezierig. Onze Website en Brochure zijn volledige door Addmark onderhanden genomen naar een wat meer rebelse insteek.

insocial logo
Monique Insocial

Wij werken nog steeds samen met Addmark en het is een prettige marketing/HubSpot partner. Samen werken wij aan constante optimalisaties en features voor onze organisatie binnen de marketing hub. Ook ondersteunen zij ons met onze SEO doelstellingen. Dit verloopt allemaal goed en ze denken altijd met ons mee!

review-gbg-logo
GBG

Wat een mooi bedrijf om mee samen te werken, twee jonge ondernemers die voor meer dan 100% klaarstaan voor hun klanten. Ze denken mee, zijn flexibel en enorm gedreven en enthousiast. Een echte aanrader om je bedrijf online goed in de markt te zetten!

review-dirk-neemdirk
Dirk NeemDirk

De keuze voor AddMark is een duidelijke keuze. Ze pakken je ideeën op en maken het zichtbaar. Van a-z hebben ze me meegenomen in de stappen die zij wilde maken voor NeemDirk. Achter het merk NeemDirk zit een hoop data welke ze op een Jip&Janneke manier kunnen vertalen naar mij. Ze kunnen achter de schermen dagelijks aan de knoppen draaien zodat het resultaat sneller kan worden geboekt. Kortom de doelstelling wordt uit handen gegeven en misschien wel sneller bereikt dan we ooit hadden gedacht.

Afspraak Carel

Samen jouw customer journey in kaart brengen?

AddMark helpt jou bij het in kaart brengen van de customer journey en creëren van juiste touchpoints. 

Plan vrijblijvend een afspraak in met Carel

Afspraak maken →