Het perfecte social media plan

Wanneer je wilt beginnen met Social Media in de vorm van contentcreatie of advertising, kan je niet zonder een Social Media plan. Van te voren moet je namelijk een aantal zaken helder hebben, voordat je echt succesvol kunt zijn. Wat zijn je doelstellingen? Wie wil je precies bereiken? Op welke social media kanalen wil je ze bereiken? Welke boodschap wil je uitdragen en belangrijk van allemaal; past het bij je huisstijl en je merkverhaal?

Kortom, je kunt niet zonder een social media strategie! Daarin ga je bovenstaande vragen beantwoorden en visueel vormgeven, zodat het niet alleen tekstueel helder wordt, maar dat jouw Social Media merkverhaal visueel en tastbaar wordt. Zodoende krijg je de beste resultaten uit je social media activiteiten.

Wat zijn je social media doelstellingen?

Social media doelstellingen kunnen enorm verschillen. Wil je bijvoorbeeld meer leads of conversies? Wil je dat je meer naamsbekendheid genereert? Of ben je op zoek naar meer interactie met je merk?

Daarom is het belangrijk om je bedrijfsdoelstellingen erbij te pakken. Waar wil je staan over 12 maanden? Is dat een groei van +10% of heb je bedrijfsdoelstellingen geformuleerd die meer te maken hebben met de naamsbekendheid?

Aan de hand van deze bedrijfsdoelstellingen kun je namelijk zorgen dat Social Media hier perfect op aansluit en je toewerkt naar het grotere geheel. Een social media ‘advertentieknop’ indrukken kan iedereen, maar draagt het dan bij aan het grotere plaatje?

Social Media Strategie

Welke doelgroep wil je bereiken?

Sommige bedrijven zijn zich er nog niet direct van bewust, maar je hebt vast al een heleboel data beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan klant data van je bestaande klanten of je Google Analytics gegevens. Daarmee kun je namelijk al een prima beeld schetsen van je huidige klanten om vervolgens te gebruiken om Persona’s te formuleren. Dit is niet iets wat je eenmalig opzet om vervolgens in de ijskast te zetten. In tegendeel, je zult gaandeweg steeds meer te weten komen over je doelgroep, waarmee je jouw Persona’s kunt verrijken en daarmee je targeting kunt optimaliseren. Kortom, kijk eens goed rond wat je al hebt liggen!

De juiste social media boodschap

Wanneer je doelstellingen helder zijn en je precies weet wie je wilt bereiken, dan begint je creatieve brein overuren te maken. Er moet namelijk nog wel een bericht geschreven worden en een bijpassend beeld gemaakt worden. De tekst moet de gebruiker pakken en meteen helder uitleggen wat je precies aanbiedt of wie je bent. Vervolgens is het belangrijk om met statische en/of dynamische beelden net even de aandacht te grijpen en ervoor te zorgen dat je potentiële doelgroep stopt met scrollen.

Dit alles wel met de gehele strategie in het achterhoofd natuurlijk. Welke thema’s en onderwerpen kunnen we koppelen aan jouw bedrijf en belangrijker nog; elke post moet het merkverhaal uitdragen.