Door persoonlijke marketing toe te passen bouw je een relatie op met je (potentiële) klanten. Door waardevolle content te delen die aansluit bij de behoeften van je doelgroep zal je marketing ook effectiever worden. Maar waar begin je nu precies? Met HubSpot kun je segmentaties toepassen om dé perfecte marketingboodschap af te stemmen op de juiste doelgroep.
Je zorgt ervoor dat je content deelt waar de belangstelling naar uit gaat. Het is natuurlijk van belang om zelf te bepalen hoever je wilt gaan met de segmentaties. Hierbij moet je rekening houden met wat past binnen de branche en binnen je bedrijf.
Je klanten en prospects geven je voortdurend informatie over waar ze in geïnteresseerd zijn en elk datapunt kan je helpen om je marketinginspanningen verder af te stemmen op hun behoeften. Deze informatie kan je vergaren via formulieren op je website, emails of bijvoorbeeld een chatbot.
De bedoeling achter lijstsegmentatie is het leveren van inhoud aan je abonnees die relevant en zinvol voor hen zijn, om de betrokkenheid hoog te houden.
Met lijstsegmentatie kan je lijsten met contactpersonen maken op basis van een breed scala aan criteria. Denk hierbij aan leeftijd, maar ook de meest recente content downloads of de verwachtte dealgrootte. Sommige SaaS-bedrijven kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een gesegmenteerde lijst te maken speciaal voor personen die zich hebben aangemeld voor een proefperiode en er nooit actie op hebben ondernomen.
Met de geïntegreerde lijstsegmentatietool van HubSpot kun je informatie binnen je HubSpot CRM ophalen en hypergesegmenteerde lijsten maken met behulp van meerdere parameters. Hierdoor kun je specifieke groepen uit je database bereiken op de manier die het beste aansluit.
Je hebt binnen HubSpot twee lijst types: ‘active lists’ en ‘static lists’. We leggen hieronder het verschil uit.
Het gebruik van active lists zijn cruciaal binnen je email marketingcampagnes als je gebruik maakt van meerdere emails. In dit geval zal er een frequente update moeten plaatsvinden van je contacten. Je gebruikt actieve lijsten met name voor:
Static lists blijven onveranderd, tenzij je ze handmatig update. Wanneer nieuwe contacten voldoen aan de criteria worden ze niet automatisch toegevoegd of gewijzigd. Het is dus puur een momentopname van een specifieke groep op een specifiek moment.
Statische lijsten mogen dan misschien niet zo dynamisch of aanpasbaar zijn als actieve lijsten, maar ze spelen alsnog een belangrijke rol binnen email marketing. Ze worden vaak gebruikt voor eenmalige emails, niet frequente campagnes of contactlijsten die niet regelmatig updaten. Denk hierbij aan:
Wanneer iemand een MQL, SQL of wellicht een klant is, dan verschilt hiervoor per groep de content- en informatiebehoefte. Door actieve lijsten te maken van deze life cycle stages, zal deze actief bijhouden welke personen in welke fase van de life cycle zitten. Het uiteindelijke doel hierbij is om gepersonaliseerde content aan te bieden die een hogere conversie met zich meebrengt, omdat het aansluit bij de buyers journey.
Het kan voorkomen dat je van sommige contacten in je lijst al enige tijd niks meer hebt gehoord of het contact ineens verbroken is. Door hier een lijst voor te maken kan je deze mensen uitsluiten of kun je juist besluiten om deze mensen te benaderen en te reactiveren.
Uiteraard wil je blijven voldoen aan alle AVG-richtlijnen. Daarom is het van belang om uitschrijvingen op je email nieuwsbrief automatisch uit je lijst te laten vloeien. Wanneer ze geen gebruik meer willen maken van je diensten is het ook van wezenlijk belang dat je ze na verloop van tijd verwijderd.
Wanneer je een email nieuwsbrief verstuurt en je krijgt een ‘hard bounce’, dan betekent dit dat deze mail niet is aangekomen. Dat vertroebelt je cijfers en daarom is het handig om een lijst te maken van hard bounced contacten. Je kan daarmee met één druk op de knop deze ‘hard bounced contacten’ verwijderen uit je database. Dit zorgt dus niet alleen voor betere cijfers, maar ook voor een schone database.
Het is binnen HubSpot mogelijk om custom properties aan te maken. Deze properties zijn naar wens in te richten op verschillende niveaus zoals bijvoorbeeld contact, bedrijf of deal.
Je zou in dit geval een contact property aan kunnen maken die gericht is op het marketingbudget van een contact. Wanneer je vervolgens een formulier op je website zet, kan je deze custom property hierin opnemen. Wanneer een potentiële klant dit formulier met dit specifieke veld invult, heb je vervolgens weer data die je in je segmentatie kunt toepassen.
Zo zie je dat de segmentatie mogelijkheden in principe eindeloos zijn!
Segmentatie kan een sleutel tot succes zijn voor je inbound marketingcampagnes. Met relevante content, formulieren en property’s tot je beschikking, kun je jouw tactiek gaan bepalen om data te vergaren en segmentaties toe te passen.
Wil je meer weten over HubSpot en segmentatie voor jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee om segmentatie op te zetten en successen te boeken.