blog
15 december, 2021 5 minuten leestijd

Persoonlijke marketing door segmentatie in HubSpot

Carel Schrier Carel Schrier
(BlogAuthor: { "avatar" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "bio" : "Hoi ik ben Carel! Online marketeer, altijd bezig met vernieuwing en ontwikkeling!", "cdnPurgeEmbargoTime" : null, "cosObjectType" : "BLOG_AUTHOR", "created" : 1585427895884, "deletedAt" : 0, "displayName" : "Carel Schrier", "email" : "carel@addmark.nl", "facebook" : "https://www.facebook.com/addmarknl", "fullName" : "Carel Schrier", "gravatarUrl" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "hasSocialProfiles" : true, "id" : 27702927703, "label" : "Carel Schrier", "language" : "nl", "linkedin" : "https://www.linkedin.com/in/carelschrier/", "name" : "Carel Schrier", "portalId" : 7066865, "slug" : "carel-schrier", "translatedFromId" : null, "translations" : { }, "twitter" : "https://twitter.com/addmarknl", "twitterUsername" : "@addmarknl", "updated" : 1661776095945, "userId" : null, "username" : null, "website" : "https://www.addmark.nl" })
Delen

Door persoonlijke marketing toe te passen bouw je een relatie op met je (potentiële) klanten. Door waardevolle content te delen die aansluit bij de behoeften van je doelgroep zal je marketing ook effectiever worden. Maar waar begin je nu precies? Met HubSpot kun je segmentaties toepassen om dé perfecte marketingboodschap af te stemmen op de juiste doelgroep.

Je zorgt ervoor dat je content deelt waar de belangstelling naar uit gaat. Het is natuurlijk van belang om zelf te bepalen hoever je wilt gaan met de segmentaties. Hierbij moet je rekening houden met wat past binnen de branche en binnen je bedrijf.

Wat is een lijst binnen HubSpot?

Je klanten en prospects geven je voortdurend informatie over waar ze in geïnteresseerd zijn en elk datapunt kan je helpen om je marketinginspanningen verder af te stemmen op hun behoeften. Deze informatie kan je vergaren via formulieren op je website, emails of bijvoorbeeld een chatbot.

De bedoeling achter lijstsegmentatie is het leveren van inhoud aan je abonnees die relevant en zinvol voor hen zijn, om de betrokkenheid hoog te houden.

Met lijstsegmentatie kan je lijsten met contactpersonen maken op basis van een breed scala aan criteria. Denk hierbij aan leeftijd, maar ook de meest recente content downloads of de verwachtte dealgrootte. Sommige SaaS-bedrijven kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een gesegmenteerde lijst te maken speciaal voor personen die zich hebben aangemeld voor een proefperiode en er nooit actie op hebben ondernomen.

Met de geïntegreerde lijstsegmentatietool van HubSpot kun je informatie binnen je HubSpot CRM ophalen en hypergesegmenteerde lijsten maken met behulp van meerdere parameters. Hierdoor kun je specifieke groepen uit je database bereiken op de manier die het beste aansluit. 

Welke mogelijke segmentaties zijn er binnen HubSpot?

Je hebt binnen HubSpot twee lijst types: ‘active lists’ en ‘static lists’. We leggen hieronder het verschil uit.

Active lists

Het gebruik van active lists zijn cruciaal binnen je email marketingcampagnes als je gebruik maakt van meerdere emails. In dit geval zal er een frequente update moeten plaatsvinden van je contacten. Je gebruikt actieve lijsten met name voor:

  • Klant lijsten: welke update je ook wilt verzenden met een nieuwsbrief naar je klanten, je zal een actieve lijst nodig hebben om ervoor te zorgen dat nieuwe klanten eraan toegevoegd worden en eventueel contacten worden verwijderd om zo relevant mogelijk te blijven.
  • Interesse targeting lijsten: Een actieve lijst met mensen die interesse hebben voor een specifiek onderwerp kan bruikbaar zijn voor toekomstige emails over dit onderwerp.
  • Block lijst: Je wilt wellicht niet te veel emails verzenden naar specifieke contacten. Met een actieve lijst kan je mensen identificeren die zich hebben geregistreerd voor een evenement of webinar en zodoende voorkomen dat ze nog meer emails ontvangen over dit event.
  • Gratis proefperiode lijst: Wanneer je een product of dienst hebt met een gratis proefperiode zou je deze lijst aan kunnen maken om informatie te delen om alles uit hun proefperiode te halen. Op deze manier blijf je met deze potentiële klanten in contact.

Static lists

Static lists blijven onveranderd, tenzij je ze handmatig update. Wanneer nieuwe contacten voldoen aan de criteria worden ze niet automatisch toegevoegd of gewijzigd. Het is dus puur een momentopname van een specifieke groep op een specifiek moment.

Statische lijsten mogen dan misschien niet zo dynamisch of aanpasbaar zijn als actieve lijsten, maar ze spelen alsnog een belangrijke rol binnen email marketing. Ze worden vaak gebruikt voor eenmalige emails, niet frequente campagnes of contactlijsten die niet regelmatig updaten. Denk hierbij aan:

  • Werknemers lijsten: als je interne email nieuwsbrieven of andere communicatie wilt opzetten met je team. Deze lijsten wijzigen over het algemeen niet vaak.
  • Evenement registratie lijsten: wanneer je een evenement hebt kan deze lijst handig zijn om een follow-up te kunnen doen wanneer het evenement achter de rug is.
  • Netwerkbijeenkomsten lijsten: een statische lijst is een goede plek om informatie van prospects in op te slaan om wellicht opvolging te kunnen doen naar deze groep. 

Hoe maak je een lijst in HubSpot aan?

  1. 1. Navigeer naar ‘Contacts’ in de balk links bovenin.
  2. 2. Klik vervolgens binnen het dropdown menu op ‘Lists’.
  3. 3. Maak een nieuwe lijst aan door rechts bovenin op de knop ‘Create list’ te klikken.
  4. 4. Aan de linkerzijde heb je de keuze om een lijst te maken die gebaseerd is op contacten of bedrijven. Maak hierin de keuze die voor jou toepasbaar is.
  5. 5. In het scherm in het midden kun je jouw lijst een naam geven. Zorg dat je hierin kort en consequent blijft, maar wel meteen te herkennen is wat voor lijst het is.
  6. 6. Daaronder heb je de keuze tussen een actieve lijst of een statische lijst. Maak hierin de keuze die voor jou toepasbaar is.
  7. 7. Klik rechts bovenin op de knop ‘Next’.
  8. 8. In dit nieuwe venster selecteer je de criteria voor contacten, bedrijven, deal of activiteiten waar je mee wilt werken binnen deze lijst.
  9. 9. Wanneer je de criteria hebt gekozen, klik je op ‘Apply Filter’.
  10. 10. De data die voldoet aan je criteria zullen vervolgens verschijnen aan de rechterzijde. Dit is een preview van de records die worden toegevoegd aan deze lijst.
  11. 11. Klik als laatste op de ‘Save’ knop om je lijst op te slaan. Het kan soms even duren voordat de lijst is opgebouwd.

Een aantal voorbeelden van segmentatie lijsten 

Lijst voor specifieke life cycle stages

Wanneer iemand een MQL, SQL of wellicht een klant is, dan verschilt hiervoor per groep de content- en informatiebehoefte. Door actieve lijsten te maken van deze life cycle stages, zal deze actief bijhouden welke personen in welke fase van de life cycle zitten. Het uiteindelijke doel hierbij is om gepersonaliseerde content aan te bieden die een hogere conversie met zich meebrengt, omdat het aansluit bij de buyers journey.

Lijst voor niet actieve contacten

Het kan voorkomen dat je van sommige contacten in je lijst al enige tijd niks meer hebt gehoord of het contact ineens verbroken is. Door hier een lijst voor te maken kan je deze mensen uitsluiten of kun je juist besluiten om deze mensen te benaderen en te reactiveren.

Lijst voor uitschrijvingen

Uiteraard wil je blijven voldoen aan alle AVG-richtlijnen. Daarom is het van belang om uitschrijvingen op je email nieuwsbrief automatisch uit je lijst te laten vloeien. Wanneer ze geen gebruik meer willen maken van je diensten is het ook van wezenlijk belang dat je ze na verloop van tijd verwijderd.

Lijst voor hard bounced contacten

Wanneer je een email nieuwsbrief verstuurt en je krijgt een ‘hard bounce’, dan betekent dit dat deze mail niet is aangekomen. Dat vertroebelt je cijfers en daarom is het handig om een lijst te maken van hard bounced contacten. Je kan daarmee met één druk op de knop deze ‘hard bounced contacten’ verwijderen uit je database. Dit zorgt dus niet alleen voor betere cijfers, maar ook voor een schone database.

Nog meer segmenteren?

Het is binnen HubSpot mogelijk om custom properties aan te maken. Deze properties zijn naar wens in te richten op verschillende niveaus zoals bijvoorbeeld contact, bedrijf of deal.

Je zou in dit geval een contact property aan kunnen maken die gericht is op het marketingbudget van een contact. Wanneer je vervolgens een formulier op je website zet, kan je deze custom property hierin opnemen. Wanneer een potentiële klant dit formulier met dit specifieke veld invult, heb je vervolgens weer data die je in je segmentatie kunt toepassen.

Zo zie je dat de segmentatie mogelijkheden in principe eindeloos zijn!

Beginnen met segmentatie?

Segmentatie kan een sleutel tot succes zijn voor je inbound marketingcampagnes. Met relevante content, formulieren en property’s tot je beschikking, kun je jouw tactiek gaan bepalen om data te vergaren en segmentaties toe te passen.

Wil je meer weten over HubSpot en segmentatie voor jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee om segmentatie op te zetten en successen te boeken.

Meerdere blogs