20 tips om meer uit je HubSpot account te halen

Carel Schrier Carel Schrier
18 november, 2021
  • Home
  • Nieuws
  • 20 tips om meer uit je HubSpot account te halen
 

HubSpot is een krachtige tool die je bedrijf kan ondersteunen in Marketing, Sales en Service. Echter, wanneer je het systeem niet tot de volle 100% benut, laat je kansen liggen. Je zou bij wijze van spreken een Ferrari kunnen kopen, maar wanneer je hem niet tot nauwelijks gebruikt zou je net zo goed een Toyota kunnen kopen. In deze blog hebben we 20 tips voor jou op een rijtje gezet om meer uit je HubSpot account te halen en zodoende je marketing, sales en service nóg beter in te zetten voor jouw bedrijf.

 

  1. 1. Gebruik de meeting-links om direct afspraken in je agenda te laten plannen

Het komt vaak voor dat je een afspraak met een prospect in wilt plannen en vervolgens een paar keer over en weer aan het mailen bent om een datum te vinden. Met de HubSpot meeting links kan jouw prospect meteen een afspraak inplannen in jouw agenda. De meeting tool leest je agenda uit en identificeert vervolgens je beschikbaarheid. Efficiënt voor je medewerkers en het geeft de controle aan de prospect wanneer het voor hem of haar uitkomt.

Hoe maak je een meeting-link? Ga naar Sales > Meetings en maak vervolgens simpelweg een meeting link aan met de voorwaarden die je zelf in kunt stellen. Uiteindelijk heb je een persoonlijke URL die je kunt delen met je prospects per email, social of op je website.

 

  1. 2. Gebruik lead scoring

Binnen HubSpot heb je de mogelijkheid om lead scoring in te richten. Hiermee kan je eigenlijk je prospects rangschikken op basis van hoe geïnteresseerd ze zijn. Je koppelt waarden aan bepaalde acties die ze hebben ondernomen of informatie die ze tot zich hebben genomen. Met deze aanpak kan je dus kwalitatieve leads onderscheiden van mindere leads of leads die wellicht nog niet zo ver zijn.

Als een lead bijvoorbeeld een formulier heeft ingevuld op de website, kan je een punt toewijzen. Als ze vervolgens in het formulier aangeven dat ze in een bepaalde branche actief zijn, kan je ze nog een punt toekennen. Wanneer ze vervolgens een contactformulier invullen ken je ze een 5 of 10 punten toe. Dit doe je dus voor elk belangrijk contactmoment. Het kan natuurlijk ook zijn dat je juist minpunten geeft wanneer ze bijvoorbeeld een persoonlijk mailadres aangeven in plaats van een zakelijk mailadres. Op deze manier kan je prioritering binnen je leads aangeven, zodat je sales- en marketingteam op de juiste momenten kan acteren.

 

  1. 3. Bel je contacten meteen vanuit HubSpot

Als verkoper zal je grotendeels de dag vullen met het bellen van prospects, leads en klanten. Tijdens het gesprek noteer je allerlei relevante gegevens op een notitieblok om vervolgens later deze notities te moeten ontcijferen. Dit is natuurlijk niet handig voor toekomstige gesprekken of opvolging en het kost gewoonweg enorm veel tijd.

Wanneer je gebruik maakt van het HubSpot CRM, kun je vanuit het klantprofiel bellen met deze persoon. Je gesprek wordt zonder enige moeite opgenomen, zodat je moeiteloos digitaal notities kunt typen in het klantprofiel.

 

  1. 4. Dubbele contacten samenvoegen

Het kan voorkomen dat er dubbele contacten in je database terecht komen. Je kunt natuurlijk handmatig deze data opschonen door één van de twee contacten te verwijderen. Echter, heeft HubSpot daar een handige oplossing voor: het samenvoegen van dubbele contacten.

Stel dat Sander Adriaanse een formulier op je website invult met sander@addmark.nl en vervolgens een paar dagen later een ander formulier invult met zijn persoonlijke mailadres, dan zit je met twee contacten binnen je HubSpot CRM. Dit neemt de onnodige ruimte in beslag.

HubSpot geeft zelf aan wanneer het systeem ziet dat er mogelijk dubbele contacten instaan. Met een druk op de knop kun je deze twee klantprofielen samenvoegen tot één klantprofiel. Je moet van tevoren wel bepalen welke van de twee primair wordt, om zodoende met de juiste contactgegevens in contact te blijven. Hierdoor raakt relevante informatie niet verloren en kan je jouw database schoonhouden.

 

  1. 5. Maak gebruik van CTA’s

Op je website maak je vast gebruik van diverse knoppen die een actie uitvoeren. Wanneer je een bepaalde knop wilt veranderen en dit wilt doorvoeren op elke pagina, moet je ze allemaal langslopen.

Door gebruik te maken van Call-to-Actions binnen HubSpot is dit geen tijdrovende klus meer. Wanneer je een knop aanpast, zal dit direct worden doorgevoerd op alle plekken binnen de website waar deze CTA zichtbaar is.

Daarnaast geeft het je ook meer inzicht in de prestaties van je knoppen. Je kunt namelijk al je CTA's analyseren op basis van weergaven en conversies. Je kunt het zelfs verder verfijnen door te analyseren op basis van plaatsing, kleur of tekst.

 

  1. 6. Smart CTA’s om verder te personaliseren

Met Smart CTA’s kan je de content veranderen van de knop op basis van de bezoeker. Dus in plaats van dezelfde knop te tonen in de vorm van ‘Neem contact op’ zou je de CTA kunnen aanpassen op basis van de customer journey en bijvoorbeeld ‘Boek een demo’ te tonen wanneer dit aansluit bij de bezoeker.

Het is ook mogelijk om de CTA aan te passen op basis van andere informatie zoals productinteresses. Op deze manier maak je de ervaring van de bezoeker persoonlijk en op maat.

 

  1. 7. Analyseer je social media berichten voor optimalisaties

Met HubSpot is het niet alleen mogelijk om je berichten op je social media kanalen in te plannen en te volgen. Je kunt namelijk ook elke post op Twitter, LinkedIn, Facebook of Instagram analyseren om zodoende te bepalen wat wel en niet werkt.

Wanneer je jouw berichten analyseert kom je te weten of er wellicht bepaalde woorden of zinnen de betrokkenheid stimuleren. Wat het ook mag zijn, je kunt met deze informatie jouw berichten verder verfijnen om nog meer impact te maken bij je doelgroep.

 

  1. 8. Gebruik je data binnen reporting

HubSpot biedt ingebouwde analyses om inzicht te krijgen in elk gedetailleerd rapport. Van website gegevens en landingspagina’s tot emails en call-to-actions. Op deze manier krijg je inzicht in alle bepalende statistieken op één centrale plek. De data kun je vervolgens gemakkelijk delen met je gehele team.

Met de data in handen kun je ook de gehele customer journey volgen en acties ondernemen. Door het evalueren van het klantgedrag op jouw website, kun je ook automatiseringen in werking zetten. Dit helpt bij het meten van de performance van je marketingcampagnes en het beslissen welke middelen het beste presteren.

 

  1. 9. Verwijder navigatie binnen je landingspagina’s

Het belangrijkste doel van een landingspagina is om je bezoekers om te zetten in leads. Je wilt daardoor zo min mogelijk afleiding of kansen bieden om van de pagina weg te klikken. Verwijder daarom uitgaande links om je landingspagina’s zodoende 'afleidingsvrij' te maken. Hierdoor kunnen bezoekers zich concentreren op het invullen van het formulier.

 

  1. 10. Zorg dat workflows up to date blijven

Het succes van een CRM-systeem is sterk afhankelijk van hoe up to date de informatie is die je hierin opslaat. Denk hierbij aan emailadressen, lifecycle fasen, contactgegevens of andere informatie die je salesteam nodig heeft om hun werk uit te kunnen voeren.

Zorg er daarom voor dat je workflows bijblijven, zodat je het up to date houden van gegevens zoveel mogelijk kunt automatiseren. Dit is niet alleen efficiënt, maar het zorgt er ook voor dat er minder fouten gemaakt worden. Denk hierbij aan het handmatig wijzigen van een contacteigenaar binnen HubSpot. Dit kan je met een simpele workflow automatiseren zonder enige moeite.

 

  1. 11. Maak gebruik van progressive profiling

Formulieren op je website zijn enorm belangrijk als het gaat om het converteren van een websitebezoeker op je landingspagina. Dus wil je er natuurlijk voor zorgen dat er geen problemen met je formulier zijn en deze simpel in te vullen zijn.

De zogenaamde ‘queued form fields’ zijn velden die je aan je formulier kunt toevoegen. Wanneer een bezoeker al eerder een formulier op je website volledig heeft ingevuld, komen de queued form fields naar boven en kun je de bezoeker andere vragen stellen.

Stel dat een bezoeker eerder al zijn functie en het bedrijf heeft ingevuld is het natuurlijk irritant als je dezelfde vragen blijft stellen. De queued form fields vervangen deze vragen met andere aanvullende vragen om zodoende meer te weten te komen over de bezoeker. Het salesteam zal hier enorm blij mee zijn, omdat ze meer informatie hebben om mee te werken en je product of dienst beter kunnen verkopen.

 

  1. 12. Blokkeer gratis email providers

Het kan voor jouw bedrijf wellicht niet handig zijn om leads binnen te krijgen die emailadressen gebruiken zoals gmail.com, hotmail.com of andere gratis email providers.

Binnen de HubSpot formulieren kun je dit met een klik op de knop blokkeren. Je kiest het gewenste formulier om te bewerken, klik op het veld voor email en vink het vakje ‘Gratis emailproviders blokkeren’ aan en klaar is kees.

Wanneer je actief bent binnen B2B, zal dit in potentie zorgen voor meer kwalitatieve leads.

 

  1. 13. Efficiënter werken door inzet van chatbots

Wanneer je supportafdeling drukker wordt, kan je ervoor kiezen om de bezetting te verbeteren. Maar er is ook een andere mogelijkheid om de drukte te tackelen, namelijk een chatbot.

Je kunt een chatbot inrichten om de eerste vragen af te vangen en eventueel je kennisbank inzetten om naartoe te verwijzen. Het is zelfs mogelijk om een chatbot een supportticket aan te laten maken, zodat een klant weet dat zijn probleem zo snel mogelijk wordt opgepakt.

Uiteraard is het ook mogelijk dat een chatbot een livechat kan starten, wanneer iemand online is.

 

  1. 14. Personalisatie binnen je emails

Het gebruiken van email binnen HubSpot bespaart je veel tijd wanneer je dezelfde email naar een segment van je contacten wilt sturen. Logischerwijs zal het generiek sturen van een email niet bij iedereen goed aanslaan. Daarom is het goed om personalisatie toe te voegen binnen je emails.

Hoe kun je een gepersonaliseerde mail sturen naar al je contacten die ook nog eens aansluiten bij hun individuele interesses, zonder daar al te veel tijd aan te besteden?

Simpel, je kan gebruik maken vaan een emailsjabloon binnen HubSpot. Je kunt binnen het sjabloon een structuur van de belangrijkste elementen zetten. Je kunt het zodoende voor elk contact iets aanpassen, zodat het aansluit bij de persoon.

Binnen deze email kun je ook personalisatietokens toevoegen. Een personalisatietoken is een gemakkelijke manier om gebruik te maken van de data die je hebt binnen je CRM. Op basis van deze informatie wordt bijvoorbeeld automatisch een voornaam, achternaam of bedrijf ingevuld binnen je email.

Wanneer je de emailsjabloon-tool gebruikt, zal deze ook aanbevelingen geven om je email te optimaliseren. Denk hierbij aan aanbevelingen zoals de lengte van je email.

 

  1. 15. Gebruik taken om jezelf te herinneren

Ben je net klaar met je meeting of heb je net een prospect aan de telefoon gehad met belangrijke informatie, dan wil je deze to-do’s niet vergeten. Met taken binnen HubSpot heb je in een handomdraai een overzicht van je to-do’s, maar kun je ook taken aan andere toewijzen. Daarnaast kun je ook gemakkelijk reminders instellen voor deze taken. Je hebt hierin de mogelijkheid om een reminder per mail, notificatie binnen HubSpot of in de mobiele app van HubSpot te ontvangen.

De taken die je aanmaakt kun je eventueel koppelen aan het desbetreffende contact, zodat de context meteen duidelijk is.

 

  1. 16. Standaard filters voor je gehele team

Maak gebruik van filters voor ieder team, zodat ze prioriteiten kunnen stellen binnen hun werk op basis van de belangrijkste leads. Je kunt simpelweg je contacten, bedrijven en deals filteren naar wens en deze ‘view’ vervolgens delen met specifieke personen of teams.

Hierdoor werkt iedereen binnen eenzelfde weergave met de data die belangrijk is voor hen.

 

  1. 17. Pop-ups om je conversie te verhogen

Met de lead flow tool van HubSpot kun je pop-ups, slide-ins of een dropdown banner tonen. Hiermee kun je jouw content aanbieden aan je bezoekers op het juiste moment om de conversie op je website te verhogen.

Je gebruikt bepaalde triggers om te bepalen wanneer je pop-up, of andere lead flow opties, tevoorschijn komt. Bijvoorbeeld de tijd dat ze op een pagina zijn, hoe ver ze gescrold hebben of de intentie hebben om de pagina te verlaten.

Het maakt het voor je websitebezoekers eenvoudig om met je bedrijf in contact te komen.

 

  1. 18. Vraag automatisch feedback van je klanten

Binnen HubSpot kun je eenvoudig NPS enquêtes opzetten en sturen naar je klanten. Zo houd je een vinger aan de pols wat klanten van jouw bedrijf vinden. Het sturen van een NPS enquête is de eerste stap, maar de opvolging van de antwoorden is natuurlijk belangrijk.

Je kunt op basis van de enquêteresultaten een automation opzetten voor de mensen die niet tevreden zijn, neutraal zijn of juist tevreden zijn.

Zo kan je testimonials uitvragen bij de klanten die tevreden zijn of juist navraag doen waarom klanten niet tevreden zijn. Met deze informatie kan je juist je dienst of product beter optimaliseren en ervoor zorgen dat de ontevreden klant weer een tevreden klant wordt.

 

  1. 19. Je data automatisch opschonen

Het schoonhouden van je data is een belangrijk element voor elk bedrijf. Het zorgt enerzijds voor een helder overzicht en anderzijds een gestructureerd overzicht van je data. Wat wellicht bekend in de oren zal klinken is dat je database na verloop van tijd bijvoorbeeld telefoonnummers bevat die op verschillende manieren ingevuld staan of namen die zonder hoofdletter worden geschreven. Met de Operations Hub kan je middels automatiseringen deze data schoonhouden, zodat er geen wildernis van data ontstaat.

 

  1. 20. Content strategie uitstippelen

Binnen HubSpot heb je de mogelijkheid met de SEO-tool om een contentstrategie op poten te zetten. Je bepaalt de topics en krijgt meteen het zoekvolume te zien. Hier kun je ook meteen aanverwante subtopics inrichten, zodat er een contentcluster ontstaat. HubSpot zal je hier op weg helpen, doordat het systeem meteen suggesties voor biedt. Door het maken van een zogenaamde contentcluster verbind je de content topics met elkaar en kun je inzien hoe deze topics gezamenlijk en afzonderlijk van elkaar presteren.