blog
07 november, 2022 4 minuten leestijd

Personeelstekort en hoge werkdruk: Werving en… Efficiëntie

Carel Schrier Carel Schrier
Delen

Het zal geen verrassing meer voor je zijn, maar het is een complete chaos binnen de arbeidsmarkt. Alle beroepsgroepen kampen momenteel met personeelstekort en doen er alles aan om personeel te werven. Dit zorgt ervoor dat er bij vele bedrijven een enorme werkdruk is op het huidige personeel en de omzet niet doorgroeit.

Beginnen met een werken-bij website

Vele bedrijven beginnen met het maken van een werken-bij website of pagina. Deze schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Het wordt dan gevuld met (bedrijfs)video’s, hippe teksten, prima beelden en een formulier. Tot zover klinkt dat natuurlijk niet verkeerd, want de website heeft alles wat een werken-bij website dient te hebben… Toch?

Vissen in dezelfde vijver

Zijn we momenteel niet allemaal in dezelfde vijver aan het vissen? Zoals gezegd kampen alle beroepsgroepen met personeelstekorten, dus een overstap naar een ander beroep is hierdoor ook zo gemaakt. Belangrijk punt hierin is dat we met zijn allen kijken naar het aantrekken van nieuw personeel, maar we vergeten het huidige personeel. Door het tekort aan mensen ligt de druk bij bedrijven vaak hoog en dit zorgt weer voor een hoger verzuim en een mindere productiviteit. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 20% van de werkende Nederlander werkdruk ervaart.

Compensatie van werkdruk

Zoals ook in het onderzoek aangegeven wordt is de verbondenheid met collega’s een factor die een hoge werkdruk kunnen compenseren. Maar hoe lang houd je dat vol? Een hoge werkdruk is nummer één als het gaat om redenen om weg te gaan. Maar laten we de andere redenen niet vergeten in de vorm van: te weinig doorgroeimogelijkheden, salaris en de organisatie van het werk. Kortom, het eigen personeel komt daarmee ook op losse schroeven te staan. Hoe kan je dan je 50 vacatures vullen als je bedrijf leeg loopt?

De aanpak om te blijven groeien

Het mag duidelijk zijn dat de focus niet alleen moet liggen op het werven van nieuw personeel, maar juist ook bij het huidige personeel. Wat heeft het voor zin als je nieuw personeel aanneemt en je huidig personeel via de achterdeur weggaat? Zij zijn vandaag de dag de huidige krachten achter je succes.

  1. 1. Inbound methode voor recruiters

Inbound marketing wordt veel gebruikt om leads te genereren binnen de B2B sector, maar waarom wordt het niet gebruikt bij het aantrekken van nieuw personeel? Het persoonlijke tweerichtingsverkeer is hierin een enorm belangrijke factor. 45,6% van de werkzoekenden zijn latente werkzoekenden. Dit zijn mensen die openstaan voor een nieuwe baan, maar zijn niet actief op zoek. Wanneer je dus bezoekers op je werken-bij website krijgt, moet je ze wel overtuigen met de juiste content. Denk hierbij aan een downloadbare salarisschaal, een chatbot waar je al je vragen kunt stellen of gewoon de sfeer proeven met een goede bedrijfsvideo. Kortom, voor iedere benadering is de juiste content aanwezig om de gewenste actie te laten uitvoeren.

  1. 2. Werkdruk verlagen huidig personeel

In deze tijd is het extra van belang om zuinig te zijn op je personeel. Als we kijken naar het proces van het werven en binnenhouden van leads en klanten, verschilt dit proces niet van het werven en aannemen van sollicitanten en huidig personeel. Zoals gezegd kun je aan de voorkant nog zoveel leads of sollicitanten binnenhalen, maar als de achterdeur wagenwijd openstaat kan je huidig personeel gemakkelijk opstappen. Belangrijk dus om die achterdeur goed dicht te houden. Als je goed in kaart hebt welke (commerciële) processen er zijn binnen je bedrijf, kun je automatiseringen en optimalisaties toepassen. Een goed geautomatiseerd proces zorgt voor minder druk bij herhalende taken en zorgt ervoor dat je huidig personeel meer tijd overhoudt voor andere zaken. Dit kan ertoe leiden dat je omzet kunt verhogen, zonder überhaupt mensen aan te nemen. Soms kunnen kleine verbeteringen of automatiseringen tot grote successen leiden.

  1. 3. Haal het beste naar boven bij je werknemers

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar denk in de eerste plaats aan je huidige personeel. De gedachte is heel simpel: zonder goede mensen geen goede strategie. Zonder goede strategie, geen goede executie. En zonder goede executie, geen cash. En ja, als laatste: zonder cash, geen goede mensen. Het is een versterkend vliegwiel. Als werkgever wil je ervoor zorgen dat je werknemers niet zomaar de deur uitlopen. En dat doe je o.a. door aandacht geven. Uiteraard hebben we flinke klappen gehad van Covid-19, maar aandacht geven voor de werknemer is nog geen enkele organisatie slechter van geworden. In een overspannen arbeidsmarkt weinig moeite doen om je werknemers binnen te houden is nou niet bepaald een slimme strategie. Vandaar dat talentmanagement centraal moet gaan staan in de organisatie. Je werknemers hebben verschillende talenten, soms goed zichtbaar, soms minder zichtbaar. Een talentmanagementprogramma zorgt ervoor dat je als werkgever inzicht krijgt in de talenten binnen je organisatie. Zo kun je werknemers inzetten voor die dingen waar ze energie van krijgen. Bijkomend voordeel is dat je het verlies van energie daardoor zoveel mogelijk beperkt binnen je organisatie. Talentgericht werken draagt bij aan het werkgeluk van werknemers.

Niet meteen personeel werven zonder strategie

Eigenlijk is het gek dat we met zijn allen in de vijver gaan vissen, voordat we naar de voorraad vissen gaan kijken. In theorie is het uitermate belangrijk om te kijken naar interne processen en huidige werknemerstevredenheid, maar in werkelijkheid spenderen veel bedrijven nu veel geld aan dure werken-bij websites en hoge recruitment. Vaak gaat dit gepaard met weinig tot geen direct resultaat. Vervolgens loopt de werkdruk weer op… Enfin, je snapt ons punt.

Hoe mooi zou het zijn dat alle bovenstaande punten op een goede manier opgelost worden? Interesse gewekt? Boek dan een vrijblijvende afspraak.

Meerdere blogs