Iedere ondernemer wil natuurlijk een goede website. Of je hem nou gebruikt om je producten te verkopen, of om informatie over je bedrijf te verstrekken aan je doelgroep. Je wil dat hij goed is ingericht en dat hij optimaal werkt. Maar wat maakt nou precies een goede website? Dit is afhankelijk van verschillende factoren, die wel allemaal met elkaar te maken hebben.
In deze blog geven we je een aantal tips waarmee jij jouw website kan optimaliseren.
1. Gebruiksvriendelijkheid
De gebruiksvriendelijkheid is één van de belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden bij het maken van een website. Je wil uiteraard dat de mensen die op je website komen een goede ervaring hebben met het gebruik van je website. Is dit niet het geval, dan kunnen ze hierop afhaken en dat zou zonde zijn.
De gebruiksvriendelijkheid van je website begint eigenlijk bij de basis: je doelgroep. Welke mensen wil je bereiken, wat is het doel van je website en wat wil je precies uitstralen? Allemaal vragen die je jezelf op voorhand kan stellen om ervoor te zorgen dat je de juiste richting inslaat met je website.
Verder zijn er inhoudelijk ook de nodige dingen waarmee je rekening kan houden, om je website bezoekers een optimale gebruikerservaring te bezorgen:
Makkelijk navigeerbaar
Een makkelijk navigeerbare website voorkomt dat bezoekers verdwalen op je website. Een overzichtelijk navigatie/ header menu en het gebruik van breadcrumbs zijn voorbeelden van dingen die hieraan bijdragen.
Gebruik van witregels
De gebruiksvriendelijkheid van je website wordt ook deels bepaald door de indeling/ layout van de pagina’s. Zo is het hierbij aan te raden om een goede balans te vinden in het gebruik van witregels. Dit geldt niet alleen voor tekstregels, maar bijvoorbeeld ook voor ruimtes tussen verschillende content blokken op je pagina’s.
Te veel content op elkaar proppen zal voor veel gebruikers als onprettig ervaren worden. Tegelijkertijd wil je ook niet te veel waardevolle ruimte onbenut laten door het gebruik van te veel witregels. Zorg dus dat je hierin een goede balans vindt.
Duidelijke call-to-actions
In de meeste gevallen is het zo dat jij een bepaald doel voor ogen hebt voor je websitebezoekers. Je wil bijvoorbeeld dat ze een aankoop doen in je webshop, of dat ze contact met jou opnemen door hun gegevens achter te laten in een formulier op de website.
Het gebruik van visueel aantrekkelijke, aansporende call-to-actions zorgt ervoor dat het voor websitebezoekers duidelijk wordt welke actie ze moeten ondernemen. In de meeste gevallen zijn dit buttons, die ergens naar toe linken. Ook de kleur van de button en de tekst die erin staat, zijn hiervoor belangrijke factoren om rekening mee te houden.
2. Denk ook aan mobiele gebruikers
Het gebruik van smartphones en tablets neemt nog altijd ieder jaar toe. Logisch dus, dat je ook aandacht dient te besteden aan het mobiele design van je website. Een responsive design is hiervoor de beste oplossing. Met een responsive design wordt het design van je website automatisch aangepast/ omgeschaald, afhankelijk van het formaat van het scherm waarop iemand je website bekijkt. Tegenwoordig wordt dit in de meeste website thema’s automatisch al meegenomen.
Maar, het gaat veel verder dan alleen een passend design voor mobiele apparaten. Denk ook eens na waarom mensen juist op hun mobiel jouw website bezoeken. Dit levert je wellicht nuttige inzichten op, die je kan inzetten om de gebruikerservaring weer te verhogen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een call-to-action knop op een specifieke plek op een pagina.
3. Vergeet je vindbaarheid niet!
Voordat bezoekers op je website terechtkomen, moeten ze hem natuurlijk wel eerst weten te vinden. Met een goede SEO (zoekmachine optimalisatie) strategie optimaliseer je jouw website voor zoekmachines.
De SEO van je website kan op meerdere manieren verbeterd worden. Ten eerste scannen zoekmachines jouw website(pagina’s) om te kijken of er relevante content op staat, m.b.t. een bepaalde zoekopdracht die iemand uitvoert in de zoekmachine. Op basis daarvan bepaalt de zoekmachine of jouw websitepagina ook wordt vertoond in de zoekresultaten.
Met een zoekwoorden onderzoek kan je in kaart brengen naar welke zoektermen er vaak wordt gezocht, die relevant zijn voor jouw website. Deze zoektermen kun je vervolgens zelf in de content op je website verwerken, waardoor je na verloop van tijd hoger in de zoekresultaten zal komen voor die specifieke zoektermen. Dit verhoogt dus de vindbaarheid van je website.
Naast het doorvoeren van relevante content op je website, zijn er ook technische aspecten die de positie van je website in de zoekresultaten beïnvloeden. Zaken als de laadtijd van je website, alt. teksten voor je afbeeldingen en interne/ externe linking dragen hier ook aan bij.
4. Ook een goede hosting is van groot belang
De hosting van je website mag ook niet over het hoofd gezien worden. Kies je lukraak voor de goedkoopste hosting partij, dan heb je kans dat bijvoorbeeld de laadtijd van je website langer wordt. Zoals hierboven al besproken, is laadtijd één van de factoren die wordt meegenomen in de SEO en dus ook de ranking van je website.
Daarnaast beschikken goede hosting partijen over betere beveiliging, zoals HTTPS en SSL. En mocht er iets helemaal fout gaan, dan is de kans groter dat een professionele webhosting een recente back-up versie van je website gegevens heeft.
5. Plugins
Vind je het onderhouden van je website maar een lastige klus? Er zijn gelukkig veel handige hulpmiddelen die het beheren van je website een stuk makkelijker maken.
Hier een aantal handige (Wordpress) plugins, die niet mogen ontbreken op jouw website:
Yoast
Een plugin waarmee je bepaalde zaken voor je SEO makkelijk kan instellen. Zo kan je de plugin o.a. gebruiken om je websitepagina’s te voorzien van meta titels- en beschrijvingen.
Duplicate page
Scheelt je in sommige gevallen een hoop werk, doordat je pagina’s kan dupliceren i.p.v. dat je pagina’s telkens opnieuw moet opbouwen.
Wordfence Security
Met Wordfence Security is je website een stuk veiliger. De plugin biedt o.a. een beveiliging scanner, Firewall en verschillende antivirus functies.
Cookie Notice & Compliance
Dit is een handige tool waarmee je de cookie melding op je website eenvoudig kan inrichten.
6. Kies voor een krachtige, gebruiksvriendelijke CMS
Het content management systeem (CMS) waar jouw website op draait, kan (indirect) ook bijdragen aan hoe je site presteert. Met een gebruiksvriendelijke CMS, waarin jij makkelijk aanpassingen kan doorvoeren, haal je uiteindelijk het maximale uit je website. Met de CMS hub van HubSpot kan je o.a. makkelijk website- en landingspagina's opbouwen met de drag & drop editor, call to action knoppen aanmaken en gepersonaliseerde content inrichten. HubSpot CMS heeft zowel (verschillende) betaalde als gratis versies beschikbaar.
7. Analyseer je wijzigingen
Heb je alle bovenstaande tips gebruikt voor het optimaliseren van je website? Dan houdt het daar niet zomaar op. Het is namelijk zaak om de prestaties van je wijzigingen te monitoren en analyseren.
Programma’s als Google Analytics geven hele nuttige inzichten in hoe gebruikers interacteren met jouw website(pagina’s). Zo kan je bijvoorbeeld zien met welke pagina veel geïnteracteerd wordt en hoelang bezoekers gemiddeld op een pagina blijven.
Maar je kan hier ook eventuele pijnpunten op je website tegenkomen. Zie je bijvoorbeeld dat mensen op een bepaalde pagina massaal wegklikken zonder interactie? Ga dan na waar dit aan ligt en los het probleem op a.d.h.v. deze inzichten.
Wil je dus een goede website? Dan heb je hierboven gelezen dat daar best wel wat bij komt kijken. Heb je behoefte aan een compleet nieuwe website, of wil je jouw huidige site optimaliseren? Wij helpen je hier graag bij!
Neem gerust eens contact met ons op, of plan direct een vrijblijvende meeting in. Dan kunnen we samen tot de beste oplossing komen!