blog
21 april, 2022 3 minuten leestijd

5 tips voor het optimaliseren van jouw social media advertenties

Esmee van den Hoek Esmee van den Hoek
Delen

Social media advertising kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals voor het vergroten van de merkbekendheid of het genereren van meer conversies. In deze blog gaan we in op hoe jij jouw doelgroep kunt bereiken via social media advertising.

Tip 1: Ken je doelgroep

Zoals je wellicht al weet, kun je verschillende targeting opties voor je advertenties aanpassen naar de eigenschappen van jouw doelgroep. Denk aan eigenschappen als leeftijd, geslacht, sociale status en meer.

Een fout die je wil voorkomen, is het ondoordacht invullen van deze instellingen. Adverteren werkt veel effectiever wanneer je onderzoek hebt gedaan naar de eigenschappen van jouw doelgroep.

Op basis van de statistieken uit jouw doelgroeponderzoek kun jij de juiste gegevens invullen bij de advertentie targeting. Hierdoor zorg je ervoor dat je daadwerkelijk jouw doelgroep bereikt én besteed je jouw advertentiebudget zo efficiënt mogelijk.

Tip 2: Analyseer de statistieken

Op het moment dat je advertenties live zet, is het belangrijk om deze met regelmaat te analyseren. Door te kijken naar wat wel en niet werkt, kun je jouw advertenties optimaliseren en kun je jouw doelgroep nog beter en sneller bereiken.

Tip 3: A/B testen

Een andere manier voor het optimaliseren van jouw advertenties, is het uitvoeren van A/B testen. Door twee advertenties met elkaar te vergelijken, kun je erachter komen wat beter aanslaat op je doelgroep.

Zo kan het zijn dat de ene advertentie meer clicks of conversies oplevert dan de ander. Let wel op dat je één verschil toepast bij het A/B testen. Als je meerdere verschillen verwerkt in beide advertenties kun je er niet goed achter komen welk element ervoor zorgt dat de ene advertentie beter presteert dan de andere.

Tip 4: Relevantie is key

Niet alleen het instellen van de juiste targeting opties is belangrijk. Ook de inhoud van de advertentie speelt een grote rol. Onderzoek zelf wat jouw huidige doelgroep als voordelen en waarden ziet en speel hier in jouw advertenties op in. Wat vindt jouw doelgroep belangrijk bij jouw soort product of dienst?

Tegen welke knelpunten lopen zij aan en hoe kun jij ze hierbij helpen? En waarin onderscheid je jezelf van de concurrentie? Is er behoefte aan bepaalde informatie die jij kunt verwerken in een call-to-action die leidt naar jouw website? Kortom, zorg ervoor dat de content in jouw advertentie relevant is voor je doelgroep en dat je ze vervolgens ook aanspoort/triggert middels een duidelijke call-to-action.

Tip 5: Vergroot je succes met retargeting

Retargeting, ook wel ad retargeting genoemd, wordt gebruikt voor het opnieuw triggeren van potentiële klanten middels een advertentie over hetzelfde thema.

Zo kan het zijn dat iemand na het zien van jouw advertentie op Facebook ook een advertentie van jou te zien krijgt op een website. Het is hierbij belangrijk dat de advertenties niet te veel afwijken van elkaar qua stijl en al helemaal niet qua thema.

Een goede samenhang zorgt er namelijk voor dat jouw potentiële klant de twee advertenties gaat associëren met elkaar. Herhaling werkt nou eenmaal krachtig, dus is het zaak om die advertenties ook goed op elkaar aan te laten sluiten.

Meer informatie?

Zo, dat waren onze 5 tips! Natuurlijk hopen we dat je ze gaat inzetten, zodat je meer resultaten gaat boeken op het gebied van social advertising.

Heb je misschien moeite met online adverteren of heb je hier simpelweg geen tijd voor? Wij helpen jou graag verder met onze kennis en ervaring. Bekijk deze pagina en/of plan een meeting in voor het bespreken van de mogelijkheden op het gebied van social advertising voor jouw bedrijf.

Meerdere blogs