blog
23 juni, 2021 6 minuten leestijd

HubSpot versus Pardot

Carel Schrier Carel Schrier
(BlogAuthor: { "avatar" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "bio" : "Hoi ik ben Carel! Online marketeer, altijd bezig met vernieuwing en ontwikkeling!", "cdnPurgeEmbargoTime" : null, "cosObjectType" : "BLOG_AUTHOR", "created" : 1585427895884, "deletedAt" : 0, "displayName" : "Carel Schrier", "email" : "carel@addmark.nl", "facebook" : "https://www.facebook.com/addmarknl", "fullName" : "Carel Schrier", "gravatarUrl" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "hasSocialProfiles" : true, "id" : 27702927703, "label" : "Carel Schrier", "language" : "nl", "linkedin" : "https://www.linkedin.com/in/carelschrier/", "name" : "Carel Schrier", "portalId" : 7066865, "slug" : "carel-schrier", "translatedFromId" : null, "translations" : { }, "twitter" : "https://twitter.com/addmarknl", "twitterUsername" : "@addmarknl", "updated" : 1661776095945, "userId" : null, "username" : null, "website" : "https://www.addmark.nl" })
Delen

Het kiezen van de juiste marketing automation software is essentieel voor jouw bedrijf. Het vormt de fundering waar jouw teams met dezelfde data gaan samenwerken. In deze blog vergelijken we HubSpot en Pardot, zodat jij de juiste keuze kunt maken voor jouw bedrijf.

Wat zijn deze tools precies?

HubSpot Marketing Hub is een marketing automation software dat gebruikers in staat stelt om marketing te combineren en te versterken met CRM data. Doordat de software geïntegreerd is met je CRM data heb je alles voorhanden om automatiseringen toe te passen binnen je Inbound marketing campagnes om je bedrijf te laten groeien. Trek de aandacht van je prospects, krijg meer leads en rapporteer vanuit één centrale plek.

Salesforce Pardot is een cloud-based CRM platform met applicaties voor sales, service, marketing en meer om je klanten en bedrijf dichter bij elkaar te brengen. Pardot is een marketing automation oplossing dat ontwikkelt is als een ‘stand-alone’ platform in 2007 en door Salesforce is aangekocht.

All-in-one oplossing

De marketing automation, CRM, Sales en Service Hubs zijn logischerwijs allemaal gebouwd door HubSpot. Het resultaat hiervan is dat het platform een uniforme en consistente gebruikservaring te bieden heeft. Klantdata, rapportages en individuele tools werken op eenzelfde manier en werken in harmonie met elkaar. Het gebruik van HubSpot is intuïtief in het gehele platform, zelfs als het gaat om geavanceerde toepassingen. Dit resulteert in een makkelijkere learning curve voor je medewerkers, zodat je bedrijf sneller door ontwikkelt.

Zoals gezegd is Pardot aangekocht door Salesforce om haar portfolio van producten uit te breiden. Het Salesforce platform is met name gegroeid door overnames van externe oplossingen, zoals Pardot. Hierdoor is het noodzakelijk om handmatig een connectie tussen de platformen te leggen om een uniforme gebruikservaring te kunnen bieden met de nodige technische complexiteit.salesforce-pardot-vs-hubspot.ong

 

Wat kunnen deze twee krachtpatsers precies?

HubSpot Marketing Hub heeft een geïntegreerde set van tools die gericht zijn op lead nurturing. Lead nurturing wil zeggen dat je een waardevolle relatie wilt opbouwen met je prospects om ze uiteindelijk te converteren tot een klant. De set van tools zijn onder andere: website hosting, ads, landingspagina’s, bloggen, email marketing, account based marketing, social media, workflows, automations en attributie rapporten. Al deze tools zijn gemakkelijk en direct te gebruiken én werken naadloos met elkaar samen.

Pardot is ook te gebruiken voor lead generatie met een toolset wat binnen de marketing wereld een ‘standaard’ geworden is, zoals landingspagina’s, email marketing, workflows, en dergelijke. Echter, Pardot is nog steeds volledig gefocust op email automation en daardoor moet je als gebruiker meer tools aan Pardot koppelen wanneer je gaat opschalen.

Denk hierbij aan het feit dat landingspagina’s meestal op een subdomein of een andere ‘third party’ domein staan. Het doormeten tussen de verschillende domeinen is mogelijk, maar het is vrij omslachtig. In een tijd waarin gebruiksvriendelijkheid en de klantervaring centraal staat voor zowel de marketeer als de klant is dit niet wat je idealiter zou willen. Het is daarnaast ook niet ideaal voor de SEO ofwel vindbaarheid van je website in vergelijking met de content die op één en hetzelfde domein aanwezig is.

Marketing wat aangedreven wordt door CRM data

Marketing Hub van HubSpot is een marketing automation platform wat hoogwaardige marketing automation tools te bieden heeft binnen een CRM van wereldklasse. Deze unieke combinatie is de enige echte manier om CRM gestuurde marketing te leveren.

Met Marketing Hub trek je de juiste klanten aan, breid je je contacten sneller uit en zorg je voor unieke persoonlijke berichten die via het juiste kanaal worden bezorgd. Hiermee vergaar je de aandacht van je klanten en verras je ze met een soepele klantervaring.

Pardot daarentegen heeft geen Inbound CRM systeem. Daarvoor dien je Salesforce aan te schaffen of een ander alternatief middels een integratie. Deze combinatie is omslachtig en niet naadloos verbonden met elkaar.

Volledige attributie rapportages

Draag zorg dat je marketingteam de eer krijgt die ze verdienen. Hoe je dat doet? HubSpot helpt middels omzet- en contactattributie rapportages om inzicht te verkrijgen hoeveel invloed je verschillende teams hebben gehad in elke stap binnen het sales proces. Van het genereren van interesse tot het sluiten van deals. Attributierapportage maakt het makkelijker om data gedreven beslissingen te maken wanneer je keuzes moet maken voor je budget. Je kan simpelweg identificeren welke kanalen het beste presteren en welke kanalen wellicht nog wat bijsturing nodig hebben.

Als we het hebben over deze rapportages en analytics kan Pardot zich niet meten met HubSpot. Salesforce heeft wel de nodige betaalde add-ons, zodat je deze functionaliteiten wel kunt toevoegen. Zelfs met deze betaalde toevoegingen moet je intern zorgdragen dat deze rapportages operationeel blijven en onderhouden worden.

Ongeëvenaarde support

Als je Salesforce en HubSpot vergelijkt, dan hebben ze echt een compleet verschillende filosofie als het gaat om klantenservice en klantcontact.

HubSpot is vanaf dag één bezig met het succes van haar klanten. De support lijnen van HubSpot zijn beschikbaar voor al haar klanten middels telefoon, mail en chat. Professional en Enterprise gebruikers hoeven niet extra te betalen voor deze support en zelfs wanneer je bedrijf groeit, zullen er geen kosten aan verbonden zijn. Daarnaast heeft HubSpot ook één van de beste online leerplatformen in de vorm van: de HubSpot Academy. Deze Academy is voor iedere HubSpot klant beschikbaar.

Pardot rekent 20% van je netto contact voor 24/7 premier support. Extra toegang tot functies 30% van je netto contract kosten. Met deze kosten als percentages op je contract, zal je support dus duurder worden wanneer je extra users toevoegt aan je contract of add-ons nodig hebt. Je betaalt dus meer voor dezelfde support. Wanneer je kiest voor Pardot, zal je dus op voorhand grondig moeten onderzoeken wat je team nodig heeft in de toekomst.

De schaalbaarheid en maatwerk binnen HubSpot en Pardot

HubSpot en Pardot hebben beide een krachtige software gebouwd voor snelgroeiende bedrijven. Naarmate je bedrijf groeit is het belangrijk dat zowel je CRM en marketing automation software de flexibiliteit hebben om mee te groeien. Wanneer je bedrijf groeit, zullen namelijk ook de behoeften van je bedrijf veranderen. Met deze informatie in je achterhoofd is het van cruciaal belang dat je flexibiliteit en controle ook daadwerkelijk hebt om aanpassingen te kunnen doen binnen je CRM en marketing automation.

Bij HubSpot ligt de prioriteit bij gebruiksgemak en de automatische aanbevelingen om het voor bedrijven gemakkelijk te maken om aan de slag te gaan. De gebruiksvriendelijkheid van HubSpot betekent dat je de regie hebt over de flexibiliteit van het systeem. Wanneer je bedrijf groeit, kun je het systeem naar wens aanpassen. Dit resulteert in een systeem wat naadloos aansluit bij de veranderende behoeften van jouw bedrijf.

Pardot biedt eindeloos maatwerk voor de meest complexe organisaties. Hierdoor kan het zijn dat geavanceerde mogelijkheden wellicht meer ondersteuning vergen van developers en beheerders. Hierdoor wordt de flexibiliteit aangetast en komen bedrijven voor lastige keuzes te staan wanneer ze aanpassingen doen binnen hun Pardot omgeving.

Gebruiksvriendelijkheid

Zoals gezegd is het gebruiksgemak binnen HubSpot een prioriteit voor het bedrijf, zodat het gemakkelijk in gebruik is voor zowel beheerders, managers als vertegenwoordigers. Op deze manier ben je minder tijd (en geld) kwijt aan de manier van werken, zoals je dat voor ogen hebt. Klanten van HubSpot hebben namelijk de vrijheid om de tools op een eigen manier in te richten en te onderhouden, zodat het aansluit bij het bedrijf.

De implementatie en het onderhoud van Salesforce Pardot vereist beheerders met ervaring. De meeste Salesforce klanten hebben uren ingekocht voor consultancy of hebben een vacature open moeten zetten voor full time beheerders van het systeem. Het kan ook zo zijn dat ze bij de huidige werknemers extra taken neer moeten leggen om het systeem werkbaar te krijgen.

Overstappen van Pardot naar HubSpot

Maak je momenteel gebruik van Pardot en wil je overstappen naar HubSpot? Geen probleem! Ons team heeft ervaring met de migratie van Salesforce naar HubSpot en zal zorgdragen voor een migratie met minimale verstoringen voor jouw bedrijf. Tijdens de migratie kijken we naar de meeste efficiënte en beste oplossing. Hierbij gaan we zeker niet uit van het simpelweg kopiëren en plakken, maar kijken we direct naar het inrichten van optimale processen. Hierdoor heb je meteen je systeem klaar staan voor de komende jaren om jouw bedrijf verder op te schalen.

proces-hubspot

HubSpot en Salesforce integratie

Ben je momenteel tevreden over de software die je afneemt bij Salesforce, maar ben je op zoek naar additionele software voor marketing, sales en/of service? Dan is het ook mogelijk om deze bij HubSpot af te nemen. Er is namelijk een snelle, betrouwbare en krachtige integratie tussen Salesforce en HubSpot beschikbaar. Het synchroniseren van data is binnen enkele minuten ingericht en er is geen technische rompslomp aan te pas. Hierdoor is het dus mogelijk om beide platformen te gebruiken voor de verschillende teams binnen jouw bedrijf.

Wat is het verschil in kosten?

Doordat beide tools veel opties hebben is het vergelijken van de prijzen ook iets gecompliceerder, maar we maken het zichtbaar in een handig overzicht. In dit overzicht zetten we de standaard abonnementskosten naast elkaar en wat je uiteindelijk kwijt bent aan de tools.

HS-enterprise-Pardot

Laat je bedrijf groeien!

Maak gebruik van HubSpot om je marketing te stroomlijnen en breng je team, tools én data samen op één centrale plek. Wil je meer weten over deze oplossing? Plan dan een afspraak in met Carel. 

Meerdere blogs