HubSpot versus MailChimp

Carel Schrier Carel Schrier
25 mei, 2021
 

Marketingmedewerkers hebben vandaag de dag enorm veel taken. Denk hierbij aan het opstellen van advertising campagnes, beheren van social media accounts en email nieuwsbrieven opstellen en versturen. Kortom, er is voor een marketeer genoeg te doen! Naast de hoeveelheid taken, zijn er ook een gigantische hoeveelheid tools om deze taken te volbrengen. Met dit blog bericht leggen we je graag het verschil uit tussen MailChimp en HubSpot.

Wat is HubSpot?

Wellicht is HubSpot voor jou geen onbekende, maar we leggen graag kort uit wat het platform inhoudt. HubSpot is een groei platform dat marketing automation, email en andere marketing tools combineert met de kracht van een CRM systeem (Customer Relationship Management systeem). Het geeft je een transparant inzicht hoe jouw marketing inspanningen effect hebben op de customer experience gedurende zijn/haar buyer’s journey. HubSpot wordt door Capterra beoordeeld als één van de beste Marketing Automation software.

Wat is MailChimp?

MailChimp is een marketing automation en email marketing tool en is opgericht in 2001. Klanten van MailChimp gebruiken de email tools die MailChimp beschikbaar stelt om in contact te komen met hun doelgroepen. Dit is door verschillende integraties uit te breiden, zoals onder andere WordPress, ZenDesk, Google Analytics, LinkedIn of Calendly.

Maken en versturen van emails die interactie opleveren

Een email service provider ofwel ESP is een tool die je als marketeer vaak meteen in je gereedschapskist toevoegt. Email is namelijk een snelle en makkelijke manier om interactie te krijgen met je leads en ze te ‘nurteren’ om uiteindelijk loyale klanten te laten worden van jouw bedrijf. En daarnaast is het nog eens enorm kostenefficiënt ook, want een onderzoek van Business 2 Community geeft aan dat de potentiële ROI van email 4400% is! Nu niet direct te hard van stapel lopen en de eerste de beste email service provider kiezen, maar denk hier vooraf goed over na. Wat zijn de toekomstperspectieven van de tool? Het is namelijk goed om voor een systeem te kiezen die flexibel genoeg is om te voldoen aan jouw groeiende bedrijf over een aantal jaar.

Wanneer je een email gaat opmaken binnen MailChimp, dan is dat met een simpele ‘drag and drop’ editor op te maken, maar kun je ook kiezen voor custom gecodeerde email templates. Wanneer je voor de betaalde variant van MailChimp kiest komen daar nog opties bij zoals A/B testen en dynamische verzendtijden. Binnen je rapportages krijg je er dan mogelijkheden bij om data te analyseren over diverse campagnes en deze te delen met je teamleden.

Als we kijken naar het opmaken van een email binnen HubSpot, dan heeft het eigenlijk alles wat MailChimp heeft te bieden en nóg meer! HubSpot maakt ook gebruik van de zogenoemde ‘drag and drop’ editor en er zijn diverse templates te gebruiken die naar wens te personaliseren zijn, zodat ze aansluiten bij je branding. Wanneer je groeit met je bedrijf en kiest voor een ander pakket krijg je daar slimme verzendtijden, A/B testen en meer voor terug.

De echte kracht van HubSpot ligt niet zozeer in het email systeem zelf. Dat klinkt misschien vreemd, maar de kracht van HubSpot ligt in de combinatie tussen email, CRM en marketing automation. Met HubSpot kan je namelijk email campagnes maken die volledig gepersonaliseerd zijn op basis van je verzamelde data binnen het CRM. Vervolgens kun je er met automation simpele als/dan logica op toepassen. Hierdoor heeft elke contactpersoon een email ervaring die gericht is op wat hij/zij met jouw email doet en de ervaring die hij/zij met jouw bedrijf heeft.

hubspot-vs-mailchimp1

Het beheren van contacten

Wanneer je groeit met je bedrijf, betekent dit dat je database met contacten ook zal groeien. Voor je bedrijfsgroei is het essentieel om de interactie tussen deze contacten en jouw bedrijf te kunnen doormeten. Door gebruik te maken van een marketing automation platform krijg je meer inzicht in de customer journey van al je (potentiële) klanten. Daarbij heb je dus de controle om je marketing verder te personaliseren en zodoende je bedrijf verder te laten groeien.

MailChimp heeft een Marketing CRM waar je je doelgroepen in op kan slaan. Met het gebruik van segmenten en tags kun je emails gaan verzenden naar deze groepen. Een segment zorgt er automatisch voor dat er een groep van contacten wordt gemaakt op basis van één unieke variabel. Het gebruik van tags zorgt ervoor dat je simpel gezegd handmatig groepen kunt aanmaken. Wanneer je gebruik maakt van de gratis versie van MailChimp dan heb je de bij segmenten de mogelijkheid om gebruik te maken van maximaal 5 variabelen. Wanneer je kiest voor de betaalde variant, dan kan je gebruik maken van geavanceerde segmentatie opties, waardoor je ongelimiteerd combinaties variabelen kan maken om je doelgroep te filteren.

HubSpot is direct geïntegreerd met één van de beste CRM systemen voor groeiende klanten. Het geeft je inzicht in de volledige ervaring die een klant met jouw bedrijf heeft. Het gaat namelijk verder dan alleen informatie over je marketing activiteiten. Zo kun je natuurlijk zien wanneer een contact jouw marketing email geopend heeft, maar kun je ook zien welke pagina’s deze persoon heeft bezocht op je website. Daarnaast kun je ook recente sales gesprekken terugvinden en of dat ze wellicht een support ticket hebben geopend. Dit kun je aanvullen met allerlei custom properties, zodat alle belangrijke data voor jouw bedrijf in het CRM terug te vinden is. Zodoende kun je deze data ook weer gebruiken of combineren voor je marketing activiteiten binnen de gratis marketing tools tot aan Enterprise pakketten.

hubspot-vs-mailchimp2

Hoe gaat marketing automation in zijn werk?

Marketing automation ofwel het automatiseren van diverse marketinghandelingen op basis van hoe een klant interactie heeft met jouw bedrijf. Het is een essentieel onderdeel voor bedrijven die willen opschalen. Wanneer je groeit wordt het steeds intensiever om bepaalde acties handmatig uit te voeren. Daarvoor heb je op den duur gewoonweg te veel contacten binnen je CRM wat te veel tijd kost. Marketing automation zorgt voor efficiëntie en daardoor kun jij focussen op het creëren van gepersonaliseerde ervaringen.

MailChimp heeft een marketing automation wat op basis van diverse acties van je contacten kan opvolgen met marketing emails. Zo ondersteunen ze onder andere de zogeheten abandoned cart emails en verjaardag emails. Maar de marketing automation van MailChimp laat je alleen marketing automation toepassen op het gebied van email marketing. Je kan hier dus geen automatiseringen toepassen op het gebied van bijvoorbeeld contact management of interne notificaties. Daardoor ben je afhankelijk van andere tools om deze zaken op te kunnen pakken.

Waar Mailchimp stopt met de mogelijkheden omtrent marketing automation, is dat juist iets waar HubSpot begint. De marketing automation opties gaan verder dan alleen de opvolg marketing emails. De automatiseringen zijn zogezegd eindeloos en hierbij kun je denken aan contact management, verdelen van leads binnen je sales team of zelfs het automatiseren van support tickets. En binnen deze automatiseringen kan je nog een stap verder gaan door ‘vertragingen’ toe te voegen en conditionele logica toe te passen. Denk hierbij aan een opvolg mail die pas na 2 dagen na de laatste interactie wordt verstuurd of wanneer er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Zo heb je volledige controle over de automatiseringen voor jouw bedrijf die niet alleen gefocust zijn op email marketing.

hubspot-vs-mailchimp3

De mogelijkheden voor social media en advertising

Het beheren van actieve social media kanalen is essentieel om het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Door hier nog advertising op social media en Google Search aan toe te voegen kun je berichten toesturen naar gerichte doelgroepen. Ads kun je dus gebruiken om nieuwe leads te vergaren, het gericht inzetten van je berichten of het re-targeten van je contacten om ze zodoende te nurturen.

Met de social media tools die MailChimp te bieden heeft kun je berichten op de tijdlijn van Facebook en Instagram plaatsen. Binnen de advertising tool kun je je Facebook Ads en Google Display Ads beheren. Er zijn hier ook een aantal rapporten beschikbaar, waar je de ad spend en omzet kunt inzien. Voor Facebook moet je wel een e-commerce platform gekoppeld hebben, zoals Shopify of WooCommerce. Wanneer je deze koppeling hebt, zijn de targeting mogelijkheden echter beperkt in MailChimp. Je kan bijvoorbeeld geen contact lijsten gebruiken binnen Google Ads om bepaalde contacten uit te sluiten. Je kan dus alleen Ads targeten op al je website bezoekers en er is dus geen mogelijkheid om specifieke pagina’s of groeperingen van pagina’s te specificeren.

Als je op zoek bent naar een tool om je gehele team op één lijn te krijgen omtrent je organische social media en betaalde strategie; dan is HubSpot de tool die geschikt is voor jou. Je hebt hiermee de mogelijkheid om Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter te koppelen en daardoor op elk van deze netwerken content te plaatsen via het platform. Je hebt ook direct inzicht in alle mogelijke rapportages, waardoor je direct kunt inzien wat het succes is op één van deze kanalen. Het maakt hierbij ook niet uit hoe je de content plaatst; zowel content via HubSpot als content die direct op het social media platform is geplaatst zal je terugzien binnen HubSpot. Daarnaast is het ook mogelijk om YouTube te koppelen om te zien hoe je doelgroep reageert op je video content. Om vervolgens trends of specifieke zoektermen te monitoren binnen social media kun je gebruik maken van de social media monitoring tool. De zoektermen of trends die belangrijk zijn voor jouw bedrijf zijn direct inzichtelijk en je kunt direct reageren op deze berichten binnen HubSpot.

Als we vervolgens kijken naar de advertising tool, dan is het mogelijk om Facebook, Instagram, Google en LinkedIn campagne te beheren vanaf één centrale locatie. Wanneer deze accounts gekoppeld zijn binnen HubSpot is het toevoegen van tracking pixels binnen een handomdraai geregeld. Hier heb je dus geen developer voor nodig! Wanneer je een lead binnen krijgt via Facebook of LinkedIn lead campagnes, is deze meteen gesynchroniseerd binnen HubSpot. De targeting mogelijkheden die je er vervolgens op los kunt laten zijn enorm uitgebreid. Met de data binnen je CRM kun je extreem specifiek te werk gaan met bijvoorbeeld het maken van een doelgroep die een aantal specifieke pagina’s hebben bekeken. Doordat de advertising ook nog eens gekoppeld is met je CRM systeem, kun je exact rapporteren op de opbrengst die kan worden toegeschreven aan de advertenties in de verschillende fases van de buyer's journey.

hubspot-vs-mailchimp4

Het maken van landingspagina’s en formulieren

Het maken van simpele en effectieve landingspagina’s die aansluiten bij jouw merk of bedrijf zijn essentieel voor de groei. Een effectieve landingspagina moet voor de bezoeker simpel zijn om snel gegevens in te vullen om de gewenste informatie te verkrijgen. Je formulieren moeten aangepast kunnen worden om te voldoen aan de wensen van je bedrijf, maar ook gericht op de behoeften van de potentiële klant. Hierdoor kun je de informatie vergaren die je nodig hebt om jouw leads te kunnen ‘nurturen’.

Binnen MailChimp heb je middels drag and drop de mogelijkheid om landingspagina’s en formulieren aan te maken. Het formulier is automatisch gekoppeld aan een lijst. Hierdoor zijn opvolgingen snel en simpel uit te voeren.

Ook HubSpot heeft een robuuste oplossing voor landingspagina’s en formulieren. Wat het onderscheid maakt met MailChimp is de flexibiliteit van de tool. Door het toevoegen van de HubSpot tracking code aan je website, kun je automatisch data binnen HubSpot krijgen van de ingevulde formulieren. Daarbij snapt HubSpot dat niet elk formulier bedoelt is om een lead te laten converteren. Zogenaamde progressive profiling stelt je in staat om controle te hebben over wat een bezoeker op jouw website ziet en of deze bezoeker al bestaat binnen je database. Op basis hiervan kun je bepaalde zaken aanpassen en zal het formulier kunnen veranderen qua informatie die gevraagd wordt.

hubspot-vs-mailchimp5

De verschillende taal mogelijkheden

Wanneer je bedrijf groeit, zal je team ook groeien. Het kan zelfs zo hard gaan dat je marketingteam in kantoren over heel de wereld werken. Misschien is het zelfs zo dat Engels geen moedertaal is van sommige medewerkers of gebieden waar jouw bedrijf zich heeft gevestigd. Wat de uitdaging ook is, je marketingstrategie moet in elke taal beschikbaar zijn die jij nodig denkt te hebben om deze tot in perfectie uit te voeren.

MailChimp heeft documentatie in verschillende talen beschikbaar. Echter, is de tool zelf alleen beschikbaar in Engels.

Als we kijken naar HubSpot, dan heeft deze tool zowel product als documentatie in diverse talen beschikbaar. Zodoende kan de tool jouw groeiende bedrijf ondersteunen in een diversiteit van talen.

hubspot-vs-mailchimp6

Groeien met HubSpot

HubSpot is veel meer dan alleen een email en marketing automation tool. Met mogelijkheden als: live chat, CMS, SEO tools en veel meer mogelijkheden is HubSpot een tool die aansluit op jouw marketingstrategie. En met de geavanceerde mogelijkheden die het te bieden heeft biedt het mogelijkheden om binnen het systeem verder te groeien, naarmate de groeiende behoeften van jouw bedrijf. Als je naast je marketing team ook je sales- en service team toevoegt kunnen deze teams nauw met elkaar samenwerken zonder enige frictie te veroorzaken in de klantervaring.

hubspot-vs-mailchimp7