Een goede uitstraling naar je klanten is belangrijker dan ooit. De keuze is tegenwoordig reuze voor de consument. Het is dus als bedrijf noodzakelijk dat je duidelijk maakt waarom de consument jou moet kiezen in plaats van de concurrent. Welk verhaal vertel je? Wat maakt je uniek en waar streef je naar? Dit zijn allemaal zaken die te maken hebben met de merkidentiteit van je bedrijf. Maar hoe definieer je nou zo’n merkidentiteit en hoe vertaal je dit vervolgens naar een goede strategie? Je leest er alles over in dit artikel.
De voordelen van een effectieve merkstrategie
Om te beginnen wil je natuurlijk weten wat er voor jou als bedrijf uit een effectieve merkstrategie te halen valt. Ten eerste zorgt een duidelijke merkstrategie ervoor, mits goed aangepakt, dat je nieuwe klanten kan bereiken. Een goede merkstrategie richt zich bij alle uitingen op de doelgroep die jij voor ogen hebt. Je zal hiermee dus ook potentiële klanten aanspreken.
Daarnaast zorgt een goede merkstrategie ervoor dat je loyaliteit en vertrouwen opbouwt bij je huidige klanten. Door je relevante merkboodschap over te brengen op je huidige klanten, zorg je ervoor dat je engagement creëert en een band opbouwt met je klanten. Dit kan uiteindelijk in je voordeel uitpakken als één van je klanten jouw merk bijvoorbeeld aan vrienden of familie aanbeveelt.
Tot slot heeft een sterke merkstrategie ook voordelen voor je eigen personeel. Met een goede merkstrategie kan je bij je personeel een sterk gevoel van associatie met je merk creëren. Dit gevoel stralen ze vervolgens ook weer uit naar je klanten. Ook is het belangrijk dat je personeel met betrekking tot je merkidentiteit allemaal op één lijn zitten, zodat alle uitingen consistent met dezelfde en juiste merkboodschap gecommuniceerd worden.
Het definiëren van de merkidentiteit
De basis van het neerzetten van je merk, is het definiëren van je merkidentiteit. Het is belangrijk dat je jouw merkidentiteit vormgeeft vanuit de kernwaarden van je bedrijf. Hieronder vallen bijvoorbeeld de missie en visie van je bedrijf.
Voor het in kaart brengen van de missie van je bedrijf kan je bijvoorbeeld de Golden Circle van Simon Sinek gebruiken. Hierbij kijk je eerst naar de reden waarom je bedrijf bestaat (why). Vervolgens kijk je bij de ‘how’ hoe je die bestaansreden realiseert. Als laatst kijk je pas naar de ‘what’ van je bedrijf (de producten of diensten die je aanbiedt).
Ook de kernwaarden van je bedrijf spelen een grote rol bij het vormen van je merkidentiteit. Daarbij is het van belang om na te denken over de corporate identity van je bedrijf. Oftewel, ‘wie ben je?’ en ‘wie wil je zijn?’.
Naast de kernwaarden, spelen ook visuele aspecten mee in de creatie van je merkidentiteit. Bijvoorbeeld je logo of de huisstijl van je bedrijf. Het is hierbij van belang dat je deze factoren aan je kernwaarden weet te koppelen, door bijvoorbeeld goed te letten op het kleurgebruik in je logo.
The next step: positioneren
De volgende stap in het neerzetten van je merk, is het positioneren. Dit doe je door je doelgroep en concurrenten in kaart te brengen. Hiervoor kan je het MDC-model gebruiken.
Vanuit de merkidentiteit, die je in de vorige stap hebt gedefinieerd, ga je eerst kijken welke doelgroep je wilt gaan targeten. Dit kan onder andere door het opstellen van een buyer persona.
Vervolgens breng je al je concurrenten in kaart. Je kan ervoor kiezen om je concurrenten te categoriseren, bijvoorbeeld op merkniveau, productniveau, generiek behoefteniveau en budgetniveau. Zo heb je duidelijk in beeld wat de sterktes en zwaktes zijn van je concurrenten en hoe jij je hiervan onderscheidt.
Je hele merkstrategie in één overzichtelijk model
Met het uitwerken van het MDC-model heb je de basis van je uiteindelijke merkessentie. Om tot deze merkessentie te komen, kan het zogeheten Brand Key model gebruikt worden.
De eerste drie stappen van het Brand Key model bestaan uit dezelfde aspecten van het MDC-model. Bij stap 4 ga je vanuit het perspectief van de doelgroep kijken hoe zij jouw merk zien. Dit formuleer je aan de hand van de volgende zin: ‘ik zou graag…, omdat…, maar…’.
Hiermee breng je dus niet alleen de behoefte, maar ook gelijk het merkprobleem in kaart.
Daarnaast vormt deze stap de brug naar de overige 5 stappen, die zich meer focussen op de interne kant van het merk.
Bij stap 5 breng je de voordelen van jouw merk in kaart. Dit kan zowel op functioneel, als psychosociaal gebied. Functionele voordelen zijn tastbare voordelen van je product of dienst, terwijl psychosociale voordelen zich richten op de emotionele kant.
Voor de stap ‘waarden en persoonlijkheden’ formuleer je de waarden die de doelgroep ervaart bij jouw merk. Dit kan op meerdere niveaus worden vormgegeven, bijvoorbeeld in de vorm van instrumentele waarden of eindwaarden.
Bij stap 7 benoem je de argumenten die de doelgroep zou kunnen hebben om voor jouw merk te kiezen. Net als stap 4 wordt dit vormgegeven in een zin vanuit het perspectief van de doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘ik kies voor…, omdat…’.
Bij de voorlaatste stap maak je duidelijk wat nou het daadwerkelijke verschil is ten opzichte van andere merken. Oftewel, jouw unique selling points waarmee je jezelf onderscheidt van je concurrenten.
Heb je alle voorgaande stappen doorlopen, dan kom je tot slot uit bij de merkessentie. Dit is als het ware een samenvatting van stap vijf tot en met acht en bestaat altijd uit niet meer dan drie woorden. Met deze woorden moet in één keer duidelijk zijn waar je als merk voor staat.
Hoe vertaal ik mijn merkboodschap naar de praktijk?
Als je het Brand key model hebt uitgewerkt, heb je duidelijk in beeld wat je als merk wilt uitstralen. Ook weet je welke doelgroep je met je merkboodschap wil gaan bereiken en wat je unique selling points zijn ten opzichte van je concurrenten.
Dan is het vervolgens nog taak om die merkboodschap in de praktijk op je doelgroep over te brengen. Daarvoor is het belangrijk dat je eerst gaat kijken op welke kanalen je doelgroep vaak actief is.
Om de doelgroep daadwerkelijk te bereiken via de desbetreffende kanalen, dient relevante content gemaakt te worden. Dit kunnen bijvoorbeeld foto’s, video’s, infographics of advertenties zijn. Let hierbij wel op dat je altijd je merkboodschap in deze uitingen laat terugkomen.
Het doel van al deze uitingen is om uiteindelijk de beoogde associaties bij je doelgroep op te wekken. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat ze bij een opspelende emotie of behoefte aan jouw merk denken en daardoor uiteindelijk bij jou uitkomen in hun zoektocht naar een oplossing voor die behoefte.
Kortom, het opbouwen van je eigen merkidentiteit kan dus om meerdere redenen van essentiële waarde zijn voor de groei van je bedrijf. Het zorgt er niet alleen voor dat je nieuwe klanten aanspreekt, maar je creëert ook engagement en bouwt loyaliteit op met je huidige klanten.
Zorg er dus voor dat je goed in beeld hebt welke boodschap je wil overbrengen op je beoogde doelgroep en laat deze boodschap ook consistent terugkomen in al je marketingcampagnes en content die je verspreidt.
Hulp nodig met het in kaart brengen van je merkidentiteit? Neem contact met ons op, wij bespreken graag samen met jou de mogelijkheden.