blog
28 juni, 2022 3 minuten leestijd

6 tips voor het in de markt zetten van een succesvol merk

Carel Schrier Carel Schrier
(BlogAuthor: { "avatar" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "bio" : "Hoi ik ben Carel! Online marketeer, altijd bezig met vernieuwing en ontwikkeling!", "cdnPurgeEmbargoTime" : null, "cosObjectType" : "BLOG_AUTHOR", "created" : 1585427895884, "deletedAt" : 0, "displayName" : "Carel Schrier", "email" : "carel@addmark.nl", "facebook" : "https://www.facebook.com/addmarknl", "fullName" : "Carel Schrier", "gravatarUrl" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "hasSocialProfiles" : true, "id" : 27702927703, "label" : "Carel Schrier", "language" : "nl", "linkedin" : "https://www.linkedin.com/in/carelschrier/", "name" : "Carel Schrier", "portalId" : 7066865, "slug" : "carel-schrier", "translatedFromId" : null, "translations" : { }, "twitter" : "https://twitter.com/addmarknl", "twitterUsername" : "@addmarknl", "updated" : 1661776095945, "userId" : null, "username" : null, "website" : "https://www.addmark.nl" })
Delen

Een sterk merkverhaal is iets wat tegenwoordig niet meer mag ontbreken binnen je bedrijf. Het opstellen van je merkverhaal is 1 ding. De volgende stap is het vertalen van je merkverhaal naar de praktijk. Maar hoe pak je dit nou het beste aan?

In deze blog voorzien we je van 6 handige tips die ervoor zorgen dat je jouw merk succesvol in de markt kan zetten.

Begin bij de basis: een sterk merkverhaal

Een succesvol merkverhaal begint bij de basis, de kernwaarden van je bedrijf en het identificeren van je eigen merkidentiteit. Zorg ervoor dat je voor ogen hebt welke boodschap je op je doelgroep wil overbrengen en laat dit vervolgens terugkomen in de kernwaarden van je bedrijf. Dit zijn bijvoorbeeld je logo, missie en visie en je volledige huisstijl.

Wil je weten hoe je deze merkidentiteit het beste definieert? Lees dan deze blog over het belang van een goede merkidentiteit.

Weet wie je doelgroep is

Naast het identificeren van je eigen merkidentiteit, is het ook belangrijk om in kaart te brengen wie je beoogde doelgroep is. Voor een zo gedetailleerd mogelijk beeld van je doelgroep, is het zaak om hier meerdere factoren in te betrekken. Denk bijvoorbeeld aan demografische gegevens als leeftijd en geslacht, of psychografische gegevens als waarden en de lifestyle van je potentiële klanten.

Om een overzichtelijk totaalbeeld van je doelgroep te krijgen, raden wij aan om al deze factoren te bundelen en hier vervolgens een buyer persona van te maken. Een buyer persona is een semi-fictieve afspiegeling van de ideale klant, ofwel een fictief persoon uit jouw doelgroep die is gemaakt op basis van gedetailleerde datagegevens.

Wil je zelf aan de slag met het definiëren van je doelgroep? Raadpleeg dan onze blog en beschrijf jouw ideale doelgroep in drie eenvoudige stappen.

Wil je jouw doelgroep echt aan je merk binden, dan zal je ook goed voor ogen moeten hebben wat de behoeftes van je doelgroep zijn. Dit is een belangrijke factor voor je merkpositionering.

Weet je met jouw merkverhaal de juiste snaar te raken bij je doelgroep, dan is de kans groot dat je uiteindelijk ook een duurzame relatie opbouwt met je klanten. Hierdoor zijn deze klanten ook sneller geneigd om jouw merk aan anderen aan te bevelen.

Zorg voor consistentie in al je communicatie uitingen

Om een stukje herkenbaarheid te creëren bij je doelgroep, is het belangrijk om consistent te zijn in al je communicatie uitingen. Als je jouw merkverhaal op een consistente, herkenbare manier overbrengt, is de kans groter dat je top of mind komt te zitten bij je doelgroep.

Een manier om consistentie te creëren in al je uitingen, is het gebruik van een visuele identiteit. Een visuele identiteit is een combinatie van alle visuele aspecten binnen je merkidentiteit en draagt bij aan de herkenbaarheid en persoonlijkheid van je merk.

Creëer meerwaarde voor je doelgroep

Grote kans dat je te maken hebt met concurrenten die dezelfde producten of diensten als jij aanbieden. Toch kan jij je van hen onderscheiden, want het DNA van je organisatie is vrijwel altijd verschillend van die van je concurrenten.

Je wil dus als het ware niet je product of dienst verkopen, maar het verhaal eromheen. Wat voor voordelen haalt je klant uit het gebruik van jouw product of dienst? Kijk hierbij niet alleen naar de functionele, maar ook naar de emotionele voordelen. Dit zorgt er op de lange termijn voor dat je langdurige, duurzame relaties met je klanten opbouwt.

Ga in gesprek met je klanten

De beste manier om dingen over je klanten te weten te komen? Ga met ze in gesprek! En dan hebben we het niet over het uitzetten van een simpele enquête met alleen meerkeuzevragen.

Wil je achter bepaalde gedachtegangen van je doelgroep komen omtrent hun behoeftes, dan zal je hiervoor echt de diepte in moeten gaan tijdens een 1-op-1 gesprek.

Verder is zo’n gesprek met mensen uit je doelgroep een goede graadmeter om te kijken of jouw merk op dit moment de gewenste associaties opwekt.

Blijf innoveren

Een sterk merk staat nooit stil. Ze spelen in op de laatste trends en ontwikkelingen in de maatschappij en zorgen ervoor dat ze hun concurrenten altijd een stapje voor zijn. Blijf dus nadenken over hoe je jouw merkboodschap op een creatieve manier naar buiten kan brengen.

En nu zelf aan de slag!

Met deze praktische tips weet jij nu hoe je jouw merkboodschap onder de aandacht moet brengen bij je doelgroep. Ben je op zoek naar hulp voor het de uitvoering van één van onze bovenstaande tips? Wij kunnen je onder andere helpen met het maken van buyer persona’s of een volledige visuele identiteit. Neem contact met ons op, of plan direct een meeting in.

Meerdere blogs