blog
02 februari, 2022 4 minuten leestijd

Hoe conversie optimalisatie kan bijdragen aan jouw bedrijfsgroei

Carel Schrier Carel Schrier
(BlogAuthor: { "avatar" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "bio" : "Hoi ik ben Carel! Online marketeer, altijd bezig met vernieuwing en ontwikkeling!", "cdnPurgeEmbargoTime" : null, "cosObjectType" : "BLOG_AUTHOR", "created" : 1585427895884, "deletedAt" : 0, "displayName" : "Carel Schrier", "email" : "carel@addmark.nl", "facebook" : "https://www.facebook.com/addmarknl", "fullName" : "Carel Schrier", "gravatarUrl" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/4b22bd36287d9b0dabee64c969ccb94c", "hasSocialProfiles" : true, "id" : 27702927703, "label" : "Carel Schrier", "language" : "nl", "linkedin" : "https://www.linkedin.com/in/carelschrier/", "name" : "Carel Schrier", "portalId" : 7066865, "slug" : "carel-schrier", "translatedFromId" : null, "translations" : { }, "twitter" : "https://twitter.com/addmarknl", "twitterUsername" : "@addmarknl", "updated" : 1661776095945, "userId" : null, "username" : null, "website" : "https://www.addmark.nl" })
Delen

De wereld verandert continu. Daarom is het voor jou essentieel om altijd bezig te zijn met de optimalisatie, verbetering en groei van jouw bedrijf. In een tijdperk waar we de beschikking hebben over data en vele analyse tools, kan conversie optimalisatie hierbij van grote waarde zijn.

Conversie optimalisatie, ook wel CRO genoemd, wordt door bedrijven ingezet om de conversieratio van bezoekers te verhogen. Ofwel, hoe zorg je ervoor dat je met hetzelfde aantal bezoekers, meer conversies genereert.

In deze blog kom je erachter hoe het proces rondom conversie optimalisatie in zijn werk gaat en wat je er precies uit kan halen.

Wat is een conversie nou precies?

Voordat het hele CRO-proces aan bod komt, is het handig om te weten wat er nou precies bedoeld wordt met een conversie. Onder conversies verstaan we doelen die jij als bedrijf kan stellen voor je gebruikers en klanten. Deze doelen zullen in de praktijk voor iedereen anders zijn.

Voor jouw bedrijf kan een conversie betekenen dat iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Voor een ander is een conversie misschien weer iets heel anders, bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper of het doen van een aankoop.

Hierbij wordt er nog onderscheid gemaakt tussen zogeheten harde- en zachte conversies. Een harde conversie richt zich altijd op omzet (aankoop in de webshop, donatie, nieuwe klant). Een zachte conversie doet dit niet, maar kan indirect in een later stadium alsnog tot omzet leiden (brochure aanvraag, invullen contactgegevens).

Voordat je begint met het conversie optimalisatieproces, is het dus belangrijk om te bepalen welke conversies er zijn binnen jouw bedrijf en welke je wil optimaliseren.

Data = key

Als je het conversiepercentage van een bepaalde conversie binnen jouw bedrijf wilt optimaliseren, is het van belang dat je hiervoor over de juiste klantdata beschikt. Je wil tenslotte weten wat de pijnpunten zijn in het conversieproces en op welke punten bezoekers eventueel afhaken.

Het is daarom ook niet meer van deze tijd om marketing beslissingen te maken op basis van een onderbuikgevoel. We beschikken gelukkig over steeds meer bruikbare data, wat dus onder andere ingezet kan worden voor de optimalisatie van je conversiepercentage.

Kijk dus eerst wat je websitebezoekers nu doen en op welke punten ze vastlopen. Op basis daarvan kan je eventuele verbeterpunten in kaart brengen die ervoor moeten gaan zorgen dat je bezoekers die bepaalde actie wél zullen uitvoeren.

Welke tools kan ik gebruiken voor conversie optimalisatie?

Voor de analyse van data mag een goede analysetool niet ontbreken. Eén van de meest gebruikte data analysetools is Google Analytics. Met deze tool wordt gebruikersdata van jouw website of app gemeten en inzichtelijk in kaart gebracht. Aansluitend heb je ook nog Google Tag Manager. Hieraan kun je andere data analysetools koppelen en implementeren op je website, die ook van waarde kunnen zijn in het CRO-proces.

Eén van deze tools die je door middel van Google Tag Manager kan implementeren, is Hotjar. Met deze tool kan je onder andere heatmaps maken van je website. Daarmee kan je muisklikken en bewegingen van je gebruikers in kaart brengen. Je krijgt hierdoor een goed beeld van hoe je gebruikers door je site navigeren.

Bovengenoemde tools maken allemaal gebruik van datasporen die gebruikers online achterlaten. Maar er zijn ook genoeg ‘offline’ mogelijkheden om erachter te komen hoe je het conversieproces voor gebruikers kan verbeteren. Voor veel van deze offline methodes zal je in gesprek moeten gaan met de klant zelf. Dit kan bijvoorbeeld via een enquête, een marktonderzoek of gesprekken met de klantenservice.

Verder kan ook HubSpot gebruikt worden om gebruikersdata te meten en analyseren, om zo uiteindelijk je conversies te optimaliseren. Het voordeel van HubSpot ten opzichte van andere bovengenoemde online analysetools, is dat je in HubSpot ook gelijk optimalisaties kan doorvoeren aan je website. Het is eigenlijk dé alles-in-één tool voor een vlekkeloos conversie optimalisatieproces. Ook heb je met HubSpot de mogelijkheid om zogeheten A/b tests uit te voeren voor deze verbeteringen.

Het belang van A/B tests

Het sleutelwoord dat bij CRO centraal staat is ‘experimenteren’. Door verschillende vormen van gebruikersdata te analyseren ben je er inmiddels achter welke aspecten van je website of app nog voor verbetering vatbaar zijn met het oog op een hoger conversiepercentage.

Om die verbeteringen in de praktijk door te voeren, wordt doorgaans aangeraden om dit te doen in de vorm van A/B tests. Een A/B test is een vorm van splittesten waarbij er twee verschillende varianten tegen elkaar getest worden. Dit kan bijvoorbeeld een CTA-button, kopjes op een pagina, een subject line in een e-mail of andere elementen in je marketing zijn.

Vervolgens kan je de ervaringen van je gebruikers voor beide varianten meten en analyseren en zo kom je erachter welke verandering het best bij je gebruikers aanslaat.

A/B tests zijn niet alleen nuttig voor het optimaliseren van conversies, maar je kunt ze ook toepassen op een advertentiecampagne in Google Ads om erachter te komen welke advertentie het beste aansluit op je doelgroep.

Met HubSpot heb je ook de mogelijkheid om A/B tests uit te voeren. Zo kan je bijvoorbeeld kijken welke call-to-action knop of teksten het beste presteren op een bepaalde pagina van je site. In onze blog over A/B tests in HubSpot lees je wat er allemaal nog meer mogelijk is met betrekking tot A/B tests in HubSpot.

De voordelen van CRO op een rijtje

Bij het opstellen van een goede aanpak voor een CRO-proces komt best wat kijken. Maar wat zijn nou de specifieke voordelen van CRO? We hebben ze hieronder nog even voor je op een rijtje gezet.

Verhoog je omzet

Een goede CRO-aanpak zorgt voor een hoger rendement op je conversiedoelen. Meer omzet tegen minder of gelijke kosten, betekent meer winst voor jouw bedrijf!

Meten = weten

Door het meten en analyseren van de data van je gebruikers krijg je een helder beeld van het gedrag van je klanten.

Blijf experimenteren

Door te blijven experimenteren met A/B tests kom je erachter wat wel en niet aanslaat op je gebruikers.

 

Wil je er dus voor zorgen dat je meer haalt uit je huidige aantal gebruikers? Dan is CRO dus echt iets voor jou. Wil je zelf aan de slag met CRO, maar twijfel je over de aanpak of wil je dit via HubSpot realiseren? Wij helpen je graag. Plan gelijk een afspraak met ons in.

Meerdere blogs