blog
20 april, 2022 4 minuten leestijd

Welke social media kanalen moet ik inzetten?

Esmee van den Hoek Esmee van den Hoek
(BlogAuthor: { "avatar" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/3316a79ac550a3bb544d4cab0b63d1e0", "bio" : "Maakt van niets iets en zorgt voor continue procesoptimalisatie.", "cdnPurgeEmbargoTime" : null, "cosObjectType" : "BLOG_AUTHOR", "created" : 1647336666432, "deletedAt" : 0, "displayName" : "Esmee van den Hoek", "email" : "esmee@addmark.nl", "facebook" : "https://www.facebook.com/addmarknl", "fullName" : "Esmee van den Hoek", "gravatarUrl" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/3316a79ac550a3bb544d4cab0b63d1e0", "hasSocialProfiles" : true, "id" : 68554632576, "label" : "Esmee van den Hoek", "language" : "nl", "linkedin" : "https://www.linkedin.com/in/esmee-van-den-hoek/", "name" : "Esmee van den Hoek", "portalId" : 7066865, "slug" : "esmee-van-den-hoek", "translatedFromId" : null, "translations" : { }, "twitter" : "https://twitter.com/addmarknl", "twitterUsername" : "@addmarknl", "updated" : 1662221405728, "userId" : null, "username" : null, "website" : "https://www.addmark.nl" })
Delen

Social media is niet meer weg te denken uit het medialandschap. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2022 van Newcom blijkt dat we steeds meer platforms gebruiken en meer tijd online spenderen dan in de voorgaande jaren. Hierdoor blijft het belangrijk om online media in te zetten voor het bereiken van jouw ideale doelgroep.

In deze blog lichten wij daarom het social media gebruik uit per leeftijdscategorie, onderbouwd uit de actuele resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek 2022. De respondenten uit dit onderzoek zijn 15 jaar of ouder.

Toename in Social media gebruik

In totaal zijn er zo’n 13,7 miljoen Nederlandse gebruikers (vanaf 15 jaar en ouder) te vinden op social media. Het onderzoek toont aan dat het aantal dagelijkse actieve minuten op social media in bijna alle leeftijdscategorieën gestegen is ten opzichte van 2021. Alleen de 15 tot 19-jarigen hebben met 156 minuten een afname van 4 minuten per dag.

addmark-social-media-statistiekenFiguur 1: Eigen inschatting van social media gebruikers, bron: Nationale Social Media Onderzoek 2022, Newcom.  

Meest gebruikte social per leeftijdscategorie

TikTok

Op TikTok bevindt zich vooral de jongere generatie. Uit onderzoek blijkt dat 42% van de 15 t/m 19-jarigen dagelijks TikTok gebruiken. Maar ook zo’n 30% van de 20 t/m 29-jarigen gebruikt dagelijks TikTok. TikTok is hét platform voor entertainment in de vorm van korte videos. De toon is hierdoor vaak speels en humoristisch.

Instagram

Instagram trekt veel verschillende leeftijden aan, zo is het platform vooral populair onder de 15 t/m 44-jarigen. In totaal zijn er zo’n 6,6 miljoen Nederlandse Instagram gebruikers. Instagram is van origine opgericht voor het delen van opvallend beeldmateriaal.

Snapchat

Snapchat heeft een sterke groei van 23% doorgemaakt en heeft nu 3,2 miljoen gebruikers. Het platform wordt vooral veel gebruikt door 15 t/m 24-jarigen. Hier kun je met korte video’s jouw volgers een kijkje achter de schermen geven.

Twitter

Net als Snapchat, groeit Twitter ook aardig door met 22% ten opzichte van 2021. In totaal zijn er zo’n 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers, voornamelijk 25 t/m 39-jarigen. Twitter is perfect voor het delen van korte updates en nieuwtjes, voornamelijk in de vorm van tekstboodschappen.

LinkedIn

LinkedIn is maar 1% in het aantal gebruikers gegroeid ten opzichte van 2021. Wel wordt het platform gebruikt door bijna alle leeftijdscategorieën, namelijk van 20-jarigen tot 50-plussers. Verder richt LinkedIn zich op de zakelijke doelgroep. Het delen van belangrijke updates is ideaal als content voor LinkedIn. Ook vacatures en kennis kan hier worden gedeeld.

YouTube

YouTube wordt gebruikt door 15 t/m 19-jarigen tot 50-plussers. Een geschikt platform voor het bereiken van (bijna) alle leeftijden. YouTube is een interessant platform voor het plaatsen van video’s over onderwerpen waar veel videocontent over kan worden gemaakt.

Pinterest

Ook Pinterest wordt gebruikt door vele leeftijdscategorieën. De 20 t/m 49-jarigen zijn het meest geïnteresseerd in het platform. Het platform is ideaal voor het opdoen van inspiratie en wordt dan ook door veel bedrijven gebruikt om zo potentiële klanten te inspireren, bijvoorbeeld via foto's of moodboards.

Facebook

Facebook wordt het meest gebruikt door oudere generaties, zoals gepensioneerden. Ook zijn er jongere gebruikers te vinden, vooral 25-jarigen t/m 50-plussers. Facebook is een handig platform voor het opbouwen van een community en is divers aan soorten content.

Goed om te weten...

Nu je meer weet over de social media kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt, kun je vergelijken welk kanaal het best aansluit op de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Dit kan één social media kanaal zijn of misschien juist een mix van drie kanalen. Uiteraard is het belangrijk om te zorgen dat jouw content aansluit op de doelgroep die jij wil bereiken. Het kan zijn dat jouw doelgroep meer voorkeur geeft aan een bepaald social media kanaal die gemiddeld minder wordt gebruikt door andere leeftijdsgenoten. Houd hier dus altijd rekening mee en ontdek wat het beste werkt door verschillende socials met elkaar te vergelijken.

Wij helpen je graag

Voor het ontwikkelen van goede content is een social media strategie ontzettend belangrijk, evenals het analyseren van statistieken. Hulp nodig? Bekijk deze pagina en/of plan vrijblijvend een meeting in voor passend advies.

Meerdere blogs