5 tips voor het adverteren in een wereld zonder cookies

Carel Schrier Carel Schrier
09 februari, 2022
  • Home
  • Nieuws
  • 5 tips voor het adverteren in een wereld zonder cookies
 

Door de continue aanscherping van regels rondom online privacy de afgelopen jaren, zal de zogeheten third-party cookie langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. Vanaf 2023 zal Google Chrome, de populairste internetbrowser ter wereld, third-party cookies niet langer ondersteunen. Vorig jaar introduceerde Apple al de IOS 14.5 update, die het voor gebruikers mogelijk maakte om het tracken van third-party cookies door bedrijven af te wijzen.

Dit betekent dat we ons moeten gaan voorbereiden op het online adverteren in een wereld zonder third-party cookies. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om het online gedrag van je doelgroep ook zonder cookies bij te kunnen houden. Hieronder hebben we 5 tips voor je op een rijtje gezet.

Wat zijn third-party cookies precies?

Eerst even terug naar de basis. Want wat zijn third-party cookies nou ook alweer? Simpel gezegd gaat het bij third-party cookies om cookies die komen vanuit derden. Oftewel, cookies die op een website worden ingeladen vanuit een extern domein. Deze cookies verzamelen data en worden vervolgens doorgaans gebruikt voor advertentiedoeleinden.

Google Analytics kan hiermee bijvoorbeeld zien via welke bron jij op een website bent uitgekomen. Dit kan vervolgens weer heldere inzichten geven bij je online advertentiecampagnes.

Waarom verdwijnen third-party cookies?

Third-party cookies verzamelen dus veel data over je online surf- en zoekgedrag. Het verzamelen van data via third-party cookies gebeurt echter niet altijd volgens de richtlijnen van de privacywetgeving AVG.

De verdwijning van third-party cookies werd door Google in 2019 al aangekondigd. Inmiddels hebben andere browsers als Edge en Firefox third-party cookies ook al geschrapt. In 2023 voegt Google Chrome zich dus ook aan dit lijstje en dit betekent het einde van een tijdperk voor de cookies zoals we ze kennen.

Met de afschaffing van de third-party cookies wordt er dus in één klap een stuk minder mogelijk op het gebied van data verzameling en analyse. Maar tegelijkertijd biedt het juist ook een heleboel kansen en mogelijkheden.

Hieronder lees je 5 tips waarmee je dadelijk zorgeloos het nieuwe cookie loze tijdperk tegemoet gaat.

1.    Het verzamelen en gebruiken van first-party data

De afschaffing van third-party cookies betekent niet dat cookies helemaal verdwijnen. Je kan namelijk nog altijd first-party cookies verzamelen. Bij First-party cookies gaat het om data die je zelf hebt verzameld. Het verschil met third-party cookies is dat je first-party cookies niet deelt met derden en bewaart voor je eigen domein.

Door aan de slag te gaan met het verzamelen van first-party cookies data krijg je rechtstreeks inzicht in data die je (potentiële) klanten bij jou hebben achtergelaten. Het verzamelen van deze first-party data kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan:

  • Online enquêtes
  • E-mail
  • Contactformulieren
  • CRM-systemen, zoals HubSpot

Omdat first-party data direct van je potentiële klanten afkomt, wordt dit gezien als één van de meest effectieve manieren om erachter te komen wie je doelgroep is en hoe ze met jouw merk interacteren.

First-party data kan dus erg waardevol zijn. Zorg er daarom voor dat het voor je website bezoekers en online klanten aantrekkelijk is om hun gegevens achter te laten.

2.    Breng de behoeften van je doelgroep in kaart d.m.v. eigen onderzoek

Wil je nog een stapje verder gaan en je doelgroep echt tot in de kern leren kennen, dan kan je dit doen door middel van eigen onderzoek. Door direct in gesprek te gaan met personen uit je doelgroep, kan je er bijvoorbeeld achter komen wat de behoefte is van je doelgroep en waar eventuele pijnpunten liggen waar je vervolgens weer op kan inspelen.

Je zal hiervoor eerst je doelgroep in kaart moeten brengen. Dit kan je doen door het opstellen van een buyer persona. Een buyer persona is een semi-fictieve afspiegeling van je ideale klant, die is opgemaakt uit gedetailleerde data/ gegevens van je doelgroep.

Vervolgens ga je met je doelgroep in gesprek door bijvoorbeeld enquêtes te verspreiden of diepte-interviews met hen af te nemen. Hiermee kan je erachter komen wat hun behoeftes en drijfveren zijn, waar ze op vast lopen en hoe hun online gedrag eruit ziet.

Met deze gegevens kan je vervolgens weer een customer journey opstellen, die inzichten geeft in de verschillende fases van de (online) klantreis die jouw potentiële klant maakt voordat hij een aankoop bij jou doet. Op deze inzichten kan je vervolgens weer inspelen, door bijvoorbeeld eventuele pijnpunten/ afhaakpunten in de klantreis aan te pakken.

Je klanten zelf zijn in de meeste gevallen dus de relevantste bron van informatie. Door het verdwijnen van de third-party cookie kan het dus erg waardevol zijn om in de toekomst op deze manier je (potentiële) klant centraal te stellen.

3.    Ontdek de nieuwste mogelijkheden binnen Google Analytics 4

Met Google Analytics kon je door middel van third-party cookies onder andere gedetailleerd zien welk online pad een bezoeker had bewandeld, voordat diegene uiteindelijk op jouw website uitkwam. Nu de third-party cookie verdwijnt, is dit dus binnenkort niet meer mogelijk.

Maar Google heeft bepaald niet stil gezeten. Eind 2020 lanceerde Google de nieuwste versie van haar Analytics platform: Google Analytics 4. Doordat Google Analytics 4 (GA4) gebruik maakt van machine learning, ben je met deze versie minder afhankelijk van third-party cookies.

Het wegvallen van de third-party cookies wordt deels opgevangen met machine learning. Onder andere door het gebruik van een nieuw datamodel, een meer accurate identificatiemethode en het vernieuwde Measurement Protocol kan GA4 op een innovatieve en effectieve manier data verzamelen. Dit zorgt er mede voor dat de machine learning van Google Analytics 4 jou ook kan voorzien van handige, voorspellende analyses.

4.    Creëer meer engagement met contextueel adverteren

Ook zonder third-party cookies is het nog altijd mogelijk om gericht te adverteren. Dit kan via contextuele advertenties. Contextueel adverteren is adverteren op basis van interesses. Dit kan je vervolgens koppelen aan de geolocatie van je bezoeker, zodat je weet waar die vandaan komt.

Hiermee is het vervolgens mogelijk om zeer gericht een advertentie te tonen bij een websitebezoeker bij jou in de buurt, die geïnteresseerd is in een onderwerp dat in lijn ligt met het product of dienst die jij aanbiedt. En dit dus allemaal zonder dat je data van je bezoeker hebt hoeven opslaan.

Doordat deze vorm van adverteren direct wordt gekoppeld aan de interesses van je doelgroep, zorgt dit ook voor een hoog engagement. Contextuele advertenties worden doorgaans meer gezien en achteraf ook vaker onthouden.

5.    Focus op marketingkanalen die niet afhankelijk zijn van cookies

Er zijn ook genoeg marketingkanalen die je kan gebruiken om je doelgroep te bereiken, zonder dat je daarvoor cookies nodig hebt. Email is hiervan een uitstekend voorbeeld.

Omdat e-mailmarketing wordt gedreven door – je raadt het al – emailadressen (die je zelf hebt verzameld), kan je via dit kanaal zonder het gebruik van cookies relevante content onder je doelgroep verspreiden.

Het zelf onderhouden van je email marketing(campagnes) kan erg tijdrovend zijn. Gelukkig zijn er ook hulpmiddelen die dit voor je kunnen automatiseren. De HubSpot marketing hub bevat alle marketingtools om jouw inbound marketingtechnieken effectief en efficiënt uit te voeren, zo ook je email marketing.

Ook content marketing is een goed middel om je doelgroep zonder cookies te bereiken. Onder content marketing verstaan we het verspreiden van relevante content onder je doelgroep, bijvoorbeeld via social media of in de vorm van een blog op je website.

Met deze vorm van marketing kan je ook gelijk een stukje interactie/ engagement met je doelgroep creëren en first-party data verkrijgen. Denk hierbij aan een prijsvraag op social media, of het vrijgeven van een whitepaper in ruil voor het mailadres van een geïnteresseerde.

Bij het schrijven van een blog raden wij aan om te kijken naar relevante zoekwoorden. Verwerk deze vervolgens in de tekst die je schrijft. Dit zorgt ervoor dat, mits ze relevant zijn voor je website, je voor deze zoekwoorden op organisch gebied hoger in de Google zoekresultaten terecht zal komen.

 

Kortom, er zijn genoeg marketing mogelijkheden in een wereld zonder third-party cookies. Wil je één van bovenstaande tips uitvoeren, maar kom je er zelf niet helemaal uit? Wij helpen je hier graag bij.

Neem contact met ons op of plan een vrijblijvend gesprek in, dan gaan we samen met jou de mogelijkheden bekijken.