blog
23 maart, 2022 3 minuten leestijd

Stappenplan: beschrijf jouw ideale doelgroep in 3 stappen!

Esmee van den Hoek Esmee van den Hoek
(BlogAuthor: { "avatar" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/3316a79ac550a3bb544d4cab0b63d1e0", "bio" : "Maakt van niets iets en zorgt voor continue procesoptimalisatie.", "cdnPurgeEmbargoTime" : null, "cosObjectType" : "BLOG_AUTHOR", "created" : 1647336666432, "deletedAt" : 0, "displayName" : "Esmee van den Hoek", "email" : "esmee@addmark.nl", "facebook" : "https://www.facebook.com/addmarknl", "fullName" : "Esmee van den Hoek", "gravatarUrl" : "https://app.hubspot.com/settings/avatar/3316a79ac550a3bb544d4cab0b63d1e0", "hasSocialProfiles" : true, "id" : 68554632576, "label" : "Esmee van den Hoek", "language" : "nl", "linkedin" : "https://www.linkedin.com/in/esmee-van-den-hoek/", "name" : "Esmee van den Hoek", "portalId" : 7066865, "slug" : "esmee-van-den-hoek", "translatedFromId" : null, "translations" : { }, "twitter" : "https://twitter.com/addmarknl", "twitterUsername" : "@addmarknl", "updated" : 1662221405728, "userId" : null, "username" : null, "website" : "https://www.addmark.nl" })
Delen

Als ondernemer kan het lastig zijn om de juiste klanten te werven. Je neemt hier en daar wat opdrachten aan, maar je komt erachter dat je misschien niet de opdrachten uitvoert waar jij de meeste energie uithaalt, zonde! Tijd voor een andere aanpak, namelijk: jouw ideale doelgroep opstellen.  

Met het opstellen van jouw ideale doelgroep krijg je de potentiële afnemers van jouw aanbod inzichtelijk. Door zo veel mogelijk informatie en inzichten te verzamelen, kun je beter inspelen op de behoeften en belangen van die doelgroep. 

Wat is een doelgroep?

Voordat je aan de slag gaat met het specificeren van jouw doelgroep, leggen we eerst even uit wat een doelgroep eigenlijk precies inhoudt. Een doelgroep is een afgebakende groep personen of instellingen waar een product, dienst, campagne of organisatie zich op richt.

Voordelen van een doelgroep hanteren

Het hanteren van een doelgroep heeft vele voordelen voor jou als ondernemer. Je kunt gerichter informatie en content aanbieden, dit maakt jouw marketing succesvoller. Met jouw communicatie kun je een specifieke doelgroep aanspreken, waardoor je de juiste klanten kunt werven. Daarnaast straal je een expertise uit door je te richten op bepaalde producten of diensten.

Stap 1: wat is jouw walhalla situatie?

Allereerst is het handig om in kaart te brengen wat jouw ideale situatie is. Welke werkzaamheden zou jij het liefst alleen nog maar uitvoeren als het kon? Bij deze stap gaat het dus om het verhelderen van jouw ideale werksituatie als ondernemer. 

Voorbeeld: ik zou het liefst alleen maar bruidstaarten willen bakken voor klanten of ik zou het liefst meer jongeren willen aanmoedigen om deel te nemen aan mijn EHBO cursussen.

Stap 2: wat zijn de kenmerken van jouw doelgroep?

Nu je weet wat een doelgroep is, is het tijd om de kenmerken van jouw ideale groep klanten op een rijtje te zetten. Het kan zijn dat jouw doelgroep bestaat uit vrouwen van 35-45 jaar oud die bezig zijn met bewuster leven. Toch zijn er een hoop andere kenmerken die je doelgroep nog specifieker maken. 

Voorbeeld: mijn ideale doelgroep bestaat uit vrouwen van 35-45 jaar oud, die graag bewuster willen leven. Zij willen bewuster leven door gezondere voeding te consumeren en meer in beweging te komen. Wanneer zij een tijdschrift aanschaft, is dit de Happiness of Foodies en af en toe de LINDA. Daarnaast probeert zij regelmatig gezondere recepten uit en deelt ze die graag uit met vriendinnen. De werkdag verloopt soms wat onrustig, maar er gaat wel meer aandacht uit naar het nemen van de pauze, waarin ze haar gezondere baksels nuttigt en bijkletst met collega’s. 

Ook leert ze graag van anderen en staat ze open voor het proberen van nieuwe dingen zoals het volgen van een yogales, een workshop en zelf twijfelt ze over het volgen van een nieuwe cursus voor haar werk in de zorg. 

Dit is uiteraard een uitgebreide beschrijving, maar het zorgt wel voor een beter beeld van jouw ideale klant. Hierdoor kun jij beter inspelen op momenten waarbij jouw doelgroep met jou in contact kan komen. Dit zou voor dit scenario bijvoorbeeld kunnen door het achterlaten van visitekaartjes bij de plaatselijke yogaclub. Uiteraard zijn er nog allerlei andere kenmerken die je kunt bedenken bij het specificeren van jouw ideale doelgroep. 

Stap 3: maak een persona

Nu je jouw doelgroep specifieker hebt geformuleerd, kun je een persona gaan maken. Een persona is een karakterisering van een bepaald type gebruiker, in dit geval dus jouw ideale klant. Koppel de kenmerken van jouw ideale klant aan een fictief persoon. Kies een afbeelding van een persoon die jouw ideale klant zou kunnen zijn, geef deze persoon een naam en koppel de kenmerken die je in stap 2 hebt genoteerd. Nu heb je zowel een beeld als een goede beschrijving, waarmee jij gerichter content en andere communicatie kunt maken voor jouw doelgroep.

Wij helpen je graag verder

Gerichte marketing nodig voor jouw doelgroep? We begrijpen dat het een uitdaging kan zijn om je doelgroep te in kaart te brengen en te bereiken. Wij helpen je graag verder door middel van aansprekende advertenties, teksten, social media content en meer. Plan snel en vrijblijvend een kennismaking in. We leren je graag kennen.

Meerdere blogs