Wij zijn een voorstander van inbound marketing. Inbound marketing richt zich op het organisch bereiken van de doelgroep door in te spelen op hun behoeftes. In een eerdere blog zijn we ingegaan over beginnen met inbound marketing. Ter aanvulling lichten wij in deze blog 5 voordelen van inbound marketing uit.
1. Meten is weten
Inbound marketing wordt vaak online uitgezet. Daardoor zijn gegevens zoals leads en views makkelijk te achterhalen. Het is daarom belangrijk om de prestaties van jouw marketingactiviteiten bij te houden, zodat je inzichtelijk krijgt wat wel en wat niet werkt. Door een vast moment in te plannen, zorg je ervoor dat je jouw data consistent analyseert.
Deze data kan je vervolgens weer inzetten voor je marketinguitingen of doelgroep targeting.
2. Relevantie is key
Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat 59% geen behoefte heeft aan salescontact tijdens zijn of haar beslissingsproces. Inbound marketing zorgt ervoor dat klanten zich aangetrokken voelen tot jouw marketing, omdat zij vraag hebben naar jouw product of dienst.
Door in te spelen op de behoeften van jouw doelgroep, zorg jij ervoor dat zij in contact met jou komen zodra zij hier behoefte aan hebben. Wanneer je geen relevante content biedt, kan jouw doelgroep niet worden bereikt en werkt inbound marketing niet effectief.
3. Inbound marketing is onafhankelijk
Tijd en plaats spelen geen rol bij inbound marketing. Jouw doelgroep bepaalt namelijk wanneer zij in contact willen komen met jouw bedrijf. Met inbound marketing stel je jouw bedrijf neutraler op, omdat je jouw doelgroep overtuigt van jouw product of dienst op een transparante wijze.
4. Betere vindbaarheid in Google
Producten of diensten van bekende merken hebben een hoge associatie. Merken zoals Coca Cola, McDonalds en Apple hebben een hoge autoriteit. Denk je aan een hamburger, dan denk je waarschijnlijk aan McDonalds. Of denk je aan frisdrank, dan komt Coca Cola vast voorbij.
Ook jouw bedrijf kan zich ontwikkelen tot een sterk merk binnen jouw branche. Google verhoogt jouw ranking wanneer er veel wordt gelinkt naar jouw content en wanneer je met jouw kennis informatie deelt naar de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Hierdoor ben jij meer zichtbaar voor potentiële klanten.
5. Je geloofwaardigheid is hoger
Veel mensen houden niet van (onverwachte) sales gerichte telefoontjes of e-mails. Zij benaderen liever bedrijven op het moment dat zij een behoefte hebben die kan worden vervuld.
Het toegankelijk stellen van jouw kennis wekt daarom meer vertrouwen op. De (potentiële) klant kan dan zelfstandig informatie inwinnen en zelf beoordelen zonder gepusht te worden.
Meer weten over inbound marketing? Dat kan!
Dit was slechts een greep uit de vele voordelen van inbound marketing. Uiteraard kunnen er nog veel andere voordelen te behalen zijn voor jouw bedrijf.
Wil je graag jouw inbound marketing optimaliseren, dan kunnen wij jouw passend advies geven in een vrijblijvend gesprek. Je kunt ‘m hier inplannen! Of download ons whitepaper met meer informatie over inbound marketing.