MQL
Het belangrijkste doel van een onlinemarketingcampagne is het generen van waardevolle leads voor je bedrijf. Een lead is een persoon die interesse toont in jouw product of dienst. Die interesse kan op verschillende manieren worden getoond en het is aan jou om daar via gepersonaliseerde marketing slim mee om te gaan. Echter is niet elke lead hetzelfde. Daarom wordt een lead voornamelijk onderverdeeld in een Marketing Qualified Lead (MQL) of een Sales Qualified Lead (SQL). Hoe dat werkt en wat het jou vertelt? Addmark biedt uitkomst, ook bij deze onlinemarketingactiviteiten!
Wat is een MQL?
Een Marketing Qualified Lead (MQL) is een bezoeker op je website die interesse toont in jouw product of dienst en waarschijnlijk op korte termijn klant wordt. Deze potentiële klant maakt zijn interesse kenbaar door zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of door een whitepaper aan te vragen. Bij een MQL is er vaak een follow-up nodig om een verkoop te realiseren. Dit in tegenstelling tot bij een Sales Qualified Lead (SQL) waarbij een verkoop veel sneller plaatsvindt. Om die reden is bij een MQL een lead nurturing relevant, dit is een marketingstrategie waarbij een lead wordt 'gevoed' met relevante informatie. Je helpt een lead dus in het aankoopproces door jouw oplossing aan te bieden voor het probleem waar een potentiële klant mee zit.
Hoe verkrijg je een Marketing Qualified Lead?
Wil je een MQL verwerven? De eerste stap die je zet is het opstellen van een prospectprofiel. Hierbij noteer je bijvoorbeeld de bedrijfsnaam en contactgegevens. Probeer vervolgens bij iedere prospect uit te zoeken welke acties er zijn ondernomen op je website. Denk aan het invullen van een websiteformulier, een inschrijving op je nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Op die manier maak je inzichtelijk hoe waardevol een lead is en of deze in aanmerking komt voor een MQL. Je kent de lead dus een score toe. Goede begeleiding van een MQL is superbelangrijk, want het doel is dat een prospect uiteindelijk verandert in een SQL.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van MQL?
Het genereren van waardevolle leads is de droom van iedere ondernemer. Dat doe je met behulp van de leadgeneratie. De leadgeneratie omvat alle activiteiten die je onderneemt om in contact te komen met potentiële klanten in de hoop interesse op te wekken voor jouw dienst of product. Daarom is het belangrijk dat je iedere klantreis in kaart brengt. Breng samen met Addmark in beeld wie jouw ideale klant is door het opstellen van een buyer persona.